Eleena
Hej!

Byggde förra året ett nytt upphöjt trädgårdsland då jag trots idogt rensande inte fick undan kvickrot o co. Tog i rejält med storleken på lådorna. Under vårvintern fyllde jag dem med obrunnen hästgödsel med halm, med tanken att spara pengar och rygg (och gräsmattan) i jämförelse med att beställa en massa jord.

Nu när jag petar i lådorna så är det ganska mycket halmstruktur kvar - inte helt brunnet med andra ord.

Kan jag, efter att ha lagt på köpejord överst, ändå odla i lådorna? Ska jag plantera in mask (tidningar i botten)? Finns det något annat jag bör göra för att förbättra omständigheterna för odling i år?

Avsåg alltså att göra tekniskt sett varmbänkar att använda som vanliga odlingsbänkar... Har ingen erfarenhet av varmbänkar sedan tidigare, utom Google.

Ska jag ge upp tanken på att få grönsaker i år? sad.gif

fvd
Utan att vara någon expert skulle jag säga finfina förutsättningar. Jag skulle så de grödor som gillar din kompott kommer att visa sig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Eleena jag hade 2 Högbänkar som jag varje år senast i mitten på mars skyfflade undan jord (säkert 20 cm) och la färsk och rykande hästgödsel i. Sedan tillbaka med jorden. Sen bygde vi med hjälpa av rättviksknuten en kupol över det.
Efter ca 1 vecka kunde jag plantera och så i mina högbänkar. Det växte enorm bra där. T.o.m. rättika som man alltid skriver att dom inte vill växa i nygödslad jord blev helt underbara.

Lägg ett bra lager med jord över allt nu och så.
Jag hade ju alltid försådd mycket men morötter, rättika, rädisor och sånt sådde ju direkt.

Elisabeth
Eva i Skåne
Jag är inte heller expert på grönsaksodling, men nog tycker jag också att du verkar ha rätt förutsättningar. Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon