Nikkecharmknutte
Jag är lite osäker på hur stora krukor jag behöver till mina tomater.
De sorterna jag undrar över är hundreds and thousands och någon gul plommontomat. Då jag har väldigt mycket plantor vill jag helst ha så små krukor som möjligt så allt får plats i mitt miniväxthus.
Räcker en kruka om är 11x11 cm, eller 16x16 i värsta fall eller är det på tok för lite?
Om det är för lite, kan man ha flera av dom sorterna i samma kruka?

En bonusfråga också, häromdagen när jag planterade om en av plantorna till en något större kruka råkade jag bryta av den nästan helt men chansade på att den kanske återhämtar sig och planterade klart den. Är det tack och adjö för den plantan eller kan den ändå bli bra?
Ska jag kanske bryta av den delen som gick av och låta den växa om sig igen?
fvd
Varje tomatplanta oavsett sort behöver åtminstone en tiolitershink så att rotsystemet kan breda ut sig och ta upp näring. Om du gödslar och vattnar när du planterar behöver du gödsla en gång till framåt sommaren.
RibesRubusVitis
Mina tomater får oavsett sort varsin murarhink fylld med "ko på påse". Det händer att plantor bryts, och ofta läker de ihop om man binder upp dem mot en bambukäpp. Är plantan inte så långt kommen går det lätt att använda den avbrutna toppen som stickling eftersom den bildar nya rötter längs stammen.
Belinda
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-05-2015, 16:11) *
Mina tomater får oavsett sort varsin murarhink fylld med "ko på påse". Det händer att plantor bryts, och ofta läker de ihop om man binder upp dem mot en bambukäpp. Är plantan inte så långt kommen går det lätt att använda den avbrutna toppen som stickling eftersom den bildar nya rötter längs stammen.

Haloj
Har läst på forumet lite här o där om att plantera tomatplantorna direkt i enbart "ko på påse.Vågar man det alltså bränns de inte då eller får för mycket näring på engång?Vill gärna prova detta men har inte riktigt vågat än ! ohmy.gif
Eva i Skåne
Nikke. Hundred and tousands är en ampeltomat med minitomater och den kräver inte nån tio-litersampel, men givetvis en stor. Jag har läst om att plantera 3 st av denna sorten i en stor ampel. Då kanske en ampel i tiolitersstorlek blir bra smile.gif

Jag tänker lite på att du frågar om fyrkantiga krukor. De du nämner är på tok för små som andra redan skrivit, men dessutom skulle du aldrig kunna ställa dom så tätt (om du tänkte ha krukorna intill varandra). Det behövs plats för plantorna även i sidled

Belinda.
Ko på påse är inte så koncentrerat. Det går utmärkt att odla tomater direkt i den jorden. Jag har aldrig haft tomater direkt i säck, men det går säkert bra. Jag har däremot haft ren ko-i-påse i mina hinkar
fvd
Påsarna med kogödsel innehåller mycket torv och lite "ko" det är därför det går utmärkt att odla direkt i påsen. Om man däremot skulle så direkt i en koblaja vet jag inte hur det går men det är kanske någon på en bondgård som har provat.
Åsa, mälardalen zon 2
Tomatfrön är designade att överleva matsmältningen och sedan följa med bajset ut och gro direkt i det färska bajset så jo de lär klara av att gro direkt i ren koskit me.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon