Full version: Bra jord?
Belinda
Halloj!
Nu har jag testat massa olika jordar till krukor i växthuset som jag bl.a. Satt chilli ,basilika gurka mm i..
Men jag tycker att det är svårt att finna jord på påse som är bra!Vissa blir för blöta och kompakta och andra är alldeles för torra! Vilka jordpåsar tycker ni är bra? Sist köpte jag planteringsjord fr blomsterlandet men den verkar bli tung o blöt länge efter att man vattnat..
Bassam
Hej

För att bli jord bra måste man blanda dem med Lecakula eller grov sand med komposten eller naturliga gödsel som kogödsel, , ibland finns jord som är färdiga blandad. varför ska vi göra detta för att ordna bra instruktör för att
vatten ska inte samla i jorden länge, plus ska vi höja näring som finns i jorden.

H.Bassam

Elisabeth-Västkustkolonisten
Den billigaste Plantjord blir bara en kompakt kaka.
Jag köpte ofta U jord
Kål
När plantan rotat sig börja vattna underifrån, då blir jorden inte så kompakt runt plantan, ingen växt trivs i en packad jord som ofta uppstår när man vattnar uppifrån, vilket leder till syrebrist och näringsbrist. När man köper jord får man ofta vad man betalar för. Om du ändå tänker vattna uppifrån använd en fin stril till kannan eller munstycket.
Bassam
Hej Elisabeth-Västku

Jag planterar i balkongen med U jord, detta funkar jätte bra.

H.Bassam
Ally
Man får samma struktur som U-jord om man blandar planteringsjord med barkmull.
Det var en stor jord test för nåt år sen i tidningen Hemträdgård från Riksförbundet Svensk Trädgård som visade att billiga plantjord var lika bra som dyra OM man gödsla med svaga doser under hela växtsäsongen.
fvd
Med blomjord får man aldrig detta problem. Alla de jordar ni beskriver innehåller för mycket torv.
segelbåt
CITAT (fvd @ 12-07-2015, 12:04) *
Med blomjord får man aldrig detta problem. Alla de jordar ni beskriver innehåller för mycket torv.

Jag använder också blomjord till mina tomater, chili, gurka etc. Fungerar utmärkt. Jag har dock inte prövat planteringsjord så jag kan inte jämnföra men då blomjord fungerar jättebra så ser jag ingen anledning att byta.
fvd
Planteringsjorden innehåller mycket torv och litet näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon