Full version: Agave?
miss piggy
Jag har köpt en växt som jag försökt beskriva här på forumet utan att någon kunnat förstå vad jag menade... jag försökte beskriva den utan foto vilket var ganska svårt...

Äntligen har jag hittat en växt som ser ut på pricken som min lilla älskling och den heter som sagt Arizona agave.

Vad är detta för en konstig blomma? Är det en kaktus eller en sukliant? Hur ska jag sköta den????

Vet ingenting om denna skönhet mer än att den är sylvass och mycket ovanlig. (enligt mig iaf)

Vad säger ni? Ni som har en likadan eller känner till den här växten: snälla dela med er!

Här är en länk till en Arizona Agave:::

http://www.desert-tropicals.com/Plants/Aga..._arizonica.html

Tack! wub.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Aha - det är en Agave Du har fast hmmmm..jag ställer mig lite tvivlande till att det ärjust den agaven Du har då den inte är speciellt vanlig i handeln alls - mest specialplantskolor om ens då då det är en hybrid. Många agave ser också likadana ut speciellt i unga år.......och en Agave är en suckulent - egentligen emr av en xerophyt :-)

Hälsar Ingrid
miss piggy
Tack för ditt svar!

Den fanns som enda exemplar och var väldigt dyr, ca 750Kr. (ok, jag är knäpp... men den var så speciell!!)

Vad är en xerophyt?

Agave Aktites och Agave Chrysantha heter några andra som ser ungefär likadana ut. Dock inte som Arizona Agave som ser på pricken ut som min "blomma".

Kan det vara en ung version av någon av dessa? Eller finns det någon annan Agave som är lite mer vanlig?
Ingrid på Västkusten
Hej Miss Piggy,

Önskar Du hade ett foto - ja vi är envisa :-)
och man kan inte va säker ändå när det är ymgre ex. Suck.....et finns en hel uppsjö växter som liknaragaven med.

En xerophyt trivs i varma och heta landskap :-) sk xeriscapes på engelska.

Hälsar ingrid
miss piggy
Ska skaffa en digital kamera så fort jag kan... tongue.gif

Jag är också envis! Min växt ser på pricken ut som den på länken. Så likt att det kunde vara ett kort som jag tagit...

Känns rätt frustrerande att inte kunna bevisa det...

Trivs inte Agave här i sverige och är de så pass ovanliga att jag kan glömma att det är just en sådan jag har?....

Någon som har annat tips om vad min växt kan vara utöver Agave?

Inrid på västkusten! Vilken underbara utegård du har!!! Jag var inne och kollade på dina bilder. Jag blir avis som själv bara har en liten balkong i söderläge (i en Sthlms förort...)

Så småningom blir det nog landet hoppas jag och då vill jag ha det ungefär så där.

wub.gif
Britt-Marie
Hej.
Jag har Agaveplantor. Ganska många. De växer långsamt. Huvudplantan är "stulen" söderöver. Jag har dom inne på vintern och ute i solen på sommaren. Huvudplantan, som jag INTE har, är ca 1½ m hög och väldigt pampig! Vacker växt. Har ingen aning om vad det latinska namnet är. :-( Skall försöka skicka med en bild, så kan du jämföra. Har ingen aning om hur man gör när man skall skicka bild, men det skall nog gå så småningom!
eml
Har en Agaveplanta av okänd sort (gröna blad med gul kant) som jag fått vid ett besök i Spanien i höstas. Det har nu stuckit upp en liten planta vid sidan om "modern", hur stor bör den vara innan den kan sättas i egen kruka? Är det bara att "dra/skära loss den" eller hur separerar man dem annars? Bör den nya plantan fått rötter innan separationen eller kommer dessa efteråt liksom?

Ska/bör Agave övervintras svalt eller kan man ha dem i rumsvärme (plantan jag har har stått i köksfönstret hela vintern men är lite brun i spetsarna)?
Ingrid på Västkusten
CITAT (miss piggy @ 21-04-2004, 18:39)
Ska skaffa en digital kamera så fort jag kan... tongue.gif

Jag är också envis! Min växt ser på pricken ut som den på länken. Så likt att det kunde vara ett kort som jag tagit...

Hallojsan,

Det e bra å vara envis biggrin.gif

Jag funderar enbart enligt 'sannolikhet' här - chansen att man hittar en sällsynt växt i en växtaffär här i Sverige är itne stor - iofs så kan denna firman 'tycka' att den är sällsynt medans den kanske micropropageras i miljontals i Holland...javisst trivs de i Sverige utomhus udner störr delen av säsongen och +5-10 på vintern helst. Ju äldre de blir ju svårare att övervintra inomhus i rumsvärme.

Den man knycket söderöver med gul kant/strimma heter Agave americana och så något tillnamn beroende på hur strimman ser ut - medio-picta är ett av dem.
Mina sätter regelbundet nya - dem kan man separera när de blivit lite större och har en rot - måste göras varje år biggrin.gif
Bara å dra loss ibland ibland måste ma ha kniv och skära nere i krukan. Tar sig bra i en kruka med sandblandad jord sedan.
eml
Efter en snabb titt på Google så verkar det vara en Agave americana variegata som jag har, kul att få veta det (tack Ingrid!).

Lite fler undringar: vill Agave ha liten eller stor kruka eller gäller principen liten kruka -> liten växt, stor kruka -> stor växt?

Gödsling, mycket/lite?

Vill den ha extraljus på vintern eller kan den vara utan det om tempen är 5grC? 10 grC? 15grC?

Kan man göra samma sak som med t.ex änglatrumpet, d.v.s ha den i en mindre kruka med hål i som sätts i en större kruka under sommaren eller tycker rötterna inte om att störas på det sättet inför övervintringen?
andreas i uppsala
Undrar om någon har sagt att det finns vinterhärdiga agaves. Neomexicana är den härdigaste, i USA anses den vara härdig till 30 minus.Väta vintertid är den stora fienden för vinterhärdiga agaves
miss piggy
Kul att höra att det är fler än jag som har en Agave!

( om det nu är det jag har, vilket jag bestämt tror och hoppas..) laugh.gif

Jag har också fått små bebisar på min växt och har undrat samma sak som ni.

Är det så att Agaven producerar småttingar när det är för trångt i krukan? Har hört det någonstans ifrån.
Det kanske gäller många blommor?

Börjar det bli dax att ta ut den under dagarna eller är det fortfarande för kallt?
Ingrid på Västkusten
CITAT (eml @ 23-04-2004, 15:55)
Efter en snabb titt på Google så verkar det vara en Agave americana variegata som jag har, kul att få veta det (tack Ingrid!).

Lite fler undringar: vill Agave ha liten eller stor kruka eller gäller principen liten kruka -> liten växt, stor kruka -> stor växt?

Gödsling, mycket/lite?

Vill den ha extraljus på vintern eller kan den vara utan det om tempen är 5grC? 10 grC? 15grC?

Kan man göra samma sak som med t.ex änglatrumpet, d.v.s ha den i en mindre kruka med hål i som sätts i en större kruka under sommaren eller tycker rötterna inte om att störas på det sättet inför övervintringen?

Todeloo,

Stor växt stooor kruka gäller SPECIELLT Agave!

Jag ger PK - gödning ett par gångr per säsong bara.
Klarar ner till 5 garder de fletsa arterna även a ameicana och kan dåstå nästan mörkt - klarar ner til noll och kan då st å nästan mörkt då med. Töig. Behöver då inge vattena lls.

Tja - Änglatrumpet vill ju ha en omegastor kruka ( läs specialnumret ifrån Natur & Trädgård som bara handlade om skötsel) för att bli någe bra - Agaven blir mkt bra även i en tämigen liten kruka :-)
Jag har skarpa funderingar på gjutjärnsurna(fastjdjad) och Agave vid entreen ;D

Hälsar ingrid
miss piggy
Är det verkligen ingen mer än jag som har en blomma som ser ut som den jag länkade högst ut på denna sida?....

Snälla ge tips på vart jag kan vända mig för att få svar!

blink.gif
Ingrid på Västkusten
Men om Du har ett foto blir det mkt mkt lättare. Och då kan Du ju även vända Dig till andra siter för att få hjälp om vi inte grejar det här,

Hälsar Ingrid
miss piggy
Nu vet jag att Agaven heter Macrocantha. Någon som vet något om denna underbara växt?

Tvvärr har något hänt med den på senaste. Den liksom mörknar inne vid stammen och ett efter ett av de hårda bladen skrumpnar ihop och dör!!!

Vad händer? Den står i ett rum i norrläge en bit in i rummet. Kan det vara för mörkt?

Tacksam för alla svar!
andreas i uppsala
Ser den ut så här? Den kommer iaf från mexico
miss piggy
Andreas!

Det fanns ingen bild där, försök gärna igen!

Den ser ut som denna
men har inte det namnet. Man utseendet är på pricken.
miss piggy
Funkade visst inte för mig heller...

Nu då?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon