Pyssel-Fia
Förra året lyckades jag få löss på mina chiliplantor, spinn på mina gurkor och på vindruvan och vita flygare på tomater och chili.
Alltså ohyra på i princip allt thumbdown.gif

Vilka av dessa kan ha överlevt vintern? som här på västkusten dessutom har varit ovanligt mild...

Den enda växt som är kvar i växthuset sedan i fjol är vindruvan, och den ser än så länge inte ut att ha nåt spinn.

Hur mycket måste jag städa/tvätta växthuset och alla saker som finns där inne(tex. planteringsbord, möbler mm.)?
Och hur undviker jag att få tillbaka eländet i år?

Tacksam för alla tips och idéer!
Åsa, mälardalen zon 2
Spinn har dvalhonor som kan överleva låga temperaturer. Vissa lusarter övervintrar på vedartade växter andra kan inte övervintra i sverige men löss har individer med vingar som lätt flyger så man kan inte skydda sig mot angrepp. Vita flygare vet jag inte men det skadar inte att tvätta växthuset både höst och vår ifall man har stora angrepp annars kan det räcka med att tvätta på hösten eller mycket tidig vår innan de vaknat till liv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon