Sommartorparn
16-05-2015, 19:04
Hej på er,
Jag är ute och fiskar efter lämpliga kombinationer marktäckare+lökväxter. Som marktäckare tänker jag exempelvis nävor, heuchera myskmadra, dvs växter som verkligen skapar en tät matta. Vilka lökväxter klarar att växa igenom en sådan tät matta? Funkar tulpaner, exempelvis? Jag vill inte ha lökväxter som tränger ut allt annat, som scilla, t.ex. som jag har i en rabatt och där det i stort sett inte växer någonting annat numera, vilket är trist på sommaren.....
En sak till: de ska växa i kanten av en pergola så de ska trivas även om de inte får full sol....
Låt förslagen strömma in......
Ulven82
23-06-2015, 20:05
Jag är lite inne på samma funderingar, men då tänker jag....Kommer marktäckarna ens ha hunnit så långt när det är dags för lökväxterna att växa och blomma? De kanske inte konkurrerar alls?
Jag vet inte, utan spånar lite bara...
Eva i Skåne
24-06-2015, 09:43
Jag tror inte det blir nån konkurrens mellan tulpaner, narcisser. allium och marktäckarna. Lökarna ligger djupare i rabatten än marktäckarnas rötter och det brukar vara kraft i det som kommer från en lök så det skjuter igenom rötterna.
octachoron
24-06-2015, 10:31
Om man ser det från andra hållet, marktäckare som ställer till problem för lökväxter är t ex sockblomma. Den skapar en så tätt rotsystem att lökväxterna blir utkonkurrerade som de upptäckte i Enköpings parker.