Full version: Fula rododendron
julman
Vi satte 4 rododendron förra året. Nu är 2st fina och 2st har hängande blad. Ska de ha vatten eller täckas över under våren? De står inte i direkt sol.
Madeleine1
Om jag inte minns fel är det så de ser ut när de är törstiga; slokande lätt ihoprullade blad. unsure.gif
Christer C
Det skadar aldrig att skuggtäcka. Förra våren, 2003 var mycket dålig för Rhododendron och andra vintergröna buskar här i Mälardalen. Tjälen var djup när solen slog i med full kraft vilket lätt innebär uttorkning. täckningen minskar avdunstningen från växten tiden innan rötterna kan tillgodogöra sig vatten i marken.
Almdalen
Vatten i massor är nödvändigt, missade detta förra våren och en av mina torkade ihjäl. I söndags vattnade jag och det kommer jag att göra varje vecka, även om det kommer lite regn.
/Ingegerd
Cilla
Det är i slutet av sommaren man ska vattna för att den ska orka utveckla knoppar och sedan sent på hösten för att den ska ha något lite vatten när solen dundrar på i mars.

Men inte hjälper det alla gånger. Jag tycks visst komma att förlora min röda rhododendron, den slokar allt värre. Nästa gång får det bli en tålig parkrhododendron. Även om jag tycker mest om de röda så är det roligare med en lila som trivs.

Den här gången läste jag på lite också: Rhododendron kan stå i full sol, men helst på ett ställe som inte har full sol i februari-april. Det är för våravdunstningen man rekommenderar halvskugga eller strilande ljusglimtar för dem.

Men inte hjälpte det för mina två nyinköpta små rhododendron impeditum. När jag planterat dem i korrekt aprilskugga upptäckte jag att just de här små skönheterna mer eller mindre måste ha full sol... I helgen blir det flytt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon