näzzlamera

Hej, jag har sett en växt som jag tror är någon slags malört växa i stort bestånd nere vid en offentlig badplats. Den har en underbar aromatisk kumarin-doft och jag skulle vilja få den att växa i min trädgård. Hur gör man då? Kan man gräva upp ett par stycken plantor och plantera dem i trädgården? Är det tillåtet?
näzzlamera

efter litet bildgooglande verkar det vara den här typen av malört det rör sig om http://www.svenskabsint.se/indexi.php , taget från en absinttillverkarsida men det är inte det jag planerar, det är doften jag tycker om smile.gif

sen är frågan om den kan växa lika bra i trädgården, men den befinner sig ca 300 meter från platsen med blandad sand- och lerjord, det torde gå..?
Gossen Ruda
Svaret är enkelt, du får inte gräva upp växter på annan mark än din egna, om du inte har fått lov. Så gräv när ingen ser dig. Finns det mycket av något så tror jag ingen säger något.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 17-05-2015, 21:23) *
Svaret är enkelt, du får inte gräva upp växter på annan mark än din egna, om du inte har fått lov. Så gräv när ingen ser dig. Finns det mycket av något så tror jag ingen säger något.

tummenupp.gif
Huggorm
Se till bara att det inte är ogräset gråbo, den är ganska lik malört
Bassam

Malört
Artemisia absinthium
Compositae

Detta behöver:

plats: soligt.

Jord: Mager jord ( fattig jord ) o väldränerad.

Förökning: Från frö, Halvförvedad sticklingar och genom att dela rötter.

Obs

Odla inte framför fänkål, salvia, kummin eller anis.

H.Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon