näzzlamera
17-05-2015, 13:50
Hej, jag har sett en växt som jag tror är någon slags malört växa i stort bestånd nere vid en offentlig badplats. Den har en underbar aromatisk kumarin-doft och jag skulle vilja få den att växa i min trädgård. Hur gör man då? Kan man gräva upp ett par stycken plantor och plantera dem i trädgården? Är det tillåtet?
näzzlamera
17-05-2015, 14:24
efter litet bildgooglande verkar det vara den här typen av malört det rör sig om
http://www.svenskabsint.se/indexi.php , taget från en absinttillverkarsida men det är inte det jag planerar, det är doften jag tycker om

sen är frågan om den kan växa lika bra i trädgården, men den befinner sig ca 300 meter från platsen med blandad sand- och lerjord, det torde gå..?
Gossen Ruda
17-05-2015, 20:23
Svaret är enkelt, du får inte gräva upp växter på annan mark än din egna, om du inte har fått lov. Så gräv när ingen ser dig. Finns det mycket av något så tror jag ingen säger något.
Aqvakul
17-05-2015, 20:24
CITAT (Gossen Ruda @ 17-05-2015, 21:23)

Svaret är enkelt, du får inte gräva upp växter på annan mark än din egna, om du inte har fått lov. Så gräv när ingen ser dig. Finns det mycket av något så tror jag ingen säger något.
Huggorm
17-05-2015, 20:36
Se till bara att det inte är ogräset gråbo, den är ganska lik malört
Malört
Artemisia absinthium
Compositae
Detta behöver:
plats: soligt.
Jord: Mager jord ( fattig jord ) o väldränerad.
Förökning: Från frö, Halvförvedad sticklingar och genom att dela rötter.
Obs
Odla inte framför fänkål, salvia, kummin eller anis.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.