steffo100
Hej,
Jag har en ganska stenig slänt rakt i norr som jag inte vet vad jag skall göra med.
Just nu är det bara ogräs och elände, eftersom jag inte är så bra på trädgårdsarbete tänkte jag ha något enkelt i slänten.
Alla tips är välkomna - helst något som kan vara fint och ta över från ogräset.. tongue.gif
Slänten är ca 4 kvadratmeter.

Ett alternativ kanske är att klippa bort allt och slå en decimeter matjord och göra en rabatt med perenna växter men då måste jag lära mig hantera en rabatt (kan tänka mig det oxå)

Mycket tacksam för tips smile.gif
Bassam

Hej
(alternativ kanske är att klippa bort allt och slå en decimeter matjord och göra en rabatt med perenna växter men då måste jag lära mig hantera en rabatt (kan tänka mig det oxå), du tänker bra på den här sätt, men du behöver göra kanten på 30cm höjd sen lägga svart plast matta över sen fylla den på plantering jord, du kan lära dig genom att fråga vad som helst här.
H.Bassam
EKLO
Hej,

det finns många växter som klarar ett norrläge, och säkert har du i alla fall några soltimmar även där - om du inte har mkt träd som skuggar etc i närheten?

Fleråriga ogräs, som grova gräs etc är dock ett gissel som du måste göra ngt åt om nya växter som du väljer ska överleva.

Fundera vidare på hur du helst skulle vilja ha det, och fundera sedan på hur mkt jobb du vill lägga ner - fråga sedan igen så kan du få mer förslag på arter etc utifrån hur du vill ha det,
kerstin z5-6
absolut perenner och små buskar , mest lättskött och vackert med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon