Aqvakul
Köpte lite växtmaterial i höstas och var redan då skum på detta. Är tämligen övertygad om att det inte är smultronschersmin. Men vad är det? Känner igen det och kommer "rätta svaret", så "klickar" det säkert... [attachment=82848:fel_busk...namnlapp.jpg] [attachment=82847:fel_buske.jpg][attachment=82846:fel_buske_n_rbild.jpg]
h.norrstrom
Är väll ganska lik någon sorts schersmin tycker jag, men påminner lite om bocktörne på stammarna känns det som, här i zon 4 har den inte slagit ut riktigt än i år men det kan ju vara gynnsammare hos dig.
Aqvakul
Inga fler synpunkter?
Huggorm
Den var svår. När den så småningom blommar blir det förstås mycket enklare att avgöra vad det är.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 19-05-2015, 10:19) *
Den var svår. När den så småningom blommar blir det förstås mycket enklare att avgöra vad det är.

Tror du på smultroschersmin? Det hävdar min plantskola med bestämdhet. En viss tvekan har dock inställt sig. De ska skicka bilderna vidare till leverantören.
Huggorm
Jag vågar inte ens gissa
Gossen Ruda
Jag skulle nog säga nej. På min är bladen mindre. De har tre markerade nerver på bladen, en i mitten och var sin på båda sidorna som slutar 2/3 ut på bladet. Bladen är mycket glest sågade, 2-3 svaga tänder på vardera sidan.

h.norrstrom
Jag var ute och tittade lite närmare på mina schersminer idag, jag har doft, smultron och så en dubbel och en enkelblommande av någon sort, alla sorter hade de de små tänder på bladenkanten precis som på Gossen Rudas bild.
eskil43
Hej! Du har en Hibiskus syriacus, frilandshibiskus. Hälsningar Eskil43
Krolliljan
Ja katten det måste det vara.
Tyckte att jag kände igen den. Så ser mina frilandshibiskus ut.
Aqvakul
Plantskolan har nu beställt två nya schersminer till mig efter kontakt med leverantören ... dvs. de har i princip gett mig rätt, med motiveringen att schersminer inte kan ha taggar. Blir till att gräva och flytta till helgen... Nyfiken på vad det verkligen är... Hibiskusgänget har inte helt övertygat mig.... (Antiklimax är om det verkligen är smultronschersmin, då ska jag krypa på knä i plantskolan...) wink.gif
Aqvakul
Hämtat mina smultronschersminer, de såg ut precis som sådana ska se ut. De andra ser absolut inte ut som schersminer, vilket framgår wtydligt när de fotas intill varandra. När jag hanterat bilderna från paddan så kommer ni också bli helt övertygade...
Anders zon 1
Tror inte det är hibiskus. Min har inte en kommit i närheten av så långt (bladknopparna har bara precis öppnat sig). Och den brukar överhuvud taget inte skicka ut skott på det där sättet. Å så tycker jag inte att bladen ser rätt ut. Fast jag har ingen aning om vad det är.
Aqvakul
Må den överlevande busken blomma i år, så vi får ett svar... rolleyes.gif
Aqvakul
[attachment=82948:jmf1.jpg]
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 24-05-2015, 21:59) *
Plantskolan har nu beställt två nya schersminer till mig efter kontakt med leverantören ... dvs. de har i princip gett mig rätt, med motiveringen att schersminer inte kan ha taggar.
Har busken tornar alltså? Svårt att se på bilderna. Men det känns ganska ovanligt att en buske med så stora och frodiga löv har tornar, det borde man känna igen. Risken är att det är någon dåligt härdig, i Sverige ovanlig buske.
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 31-05-2015, 23:34) *
[attachment=82948:jmf1.jpg]

Ganska stor skillnad, eller hur?

CITAT (Huggorm @ 31-05-2015, 23:49) *
Har busken tornar alltså? Svårt att se på bilderna. Men det känns ganska ovanligt att en buske med så stora och frodiga löv har tornar, det borde man känna igen. Risken är att det är någon dåligt härdig, i Sverige ovanlig buske.

Misstänker också att det är något lite ovanligt, tveksamt härdigt...
Anders zon 1
Skulle det möjligen kunna vara någon sorts bocktörne? Kanske bredbladig bocktörne (Lycium chinense). Kallas också gojibär.
Aqvakul
CITAT (Anders zon 1 @ 01-06-2015, 14:37) *
Skulle det möjligen kunna vara någon sorts bocktörne? Kanske bredbladig bocktörne (Lycium chinense). Kallas också gojibär.

CITAT (h.norrstrom @ 17-05-2015, 21:49) *
Är väll ganska lik någon sorts schersmin tycker jag, men påminner lite om bocktörne på stammarna känns det som (min fetstil!), här i zon 4 har den inte slagit ut riktigt än i år men det kan ju vara gynnsammare hos dig.

Börjar vi närma oss sanningen nu?
Aqvakul
http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgar...r-buske6-221728

Nu kom "bocktörne" igen....
Aqvakul
[attachment=83445:002.JPG]

Gojibär, tycks det!
*Stintan*
Samma som bocktörne då alltså?
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 03-08-2015, 12:17) *
Samma som bocktörne då alltså?

sort of...
Aqvakul
Jag ser fram emot skörden av ett gojibär... crazy.gif
Tjurkö-Flora
Hej!
Säkert har du nu fått svar på din fråga, men då jag har två stycken smultronschersmin (philadelphus), ser bladen hos din mycket kraftigare ut.
Hoppas du ändå tycker om växten, men reklamera!
Tjurkö-Flora
Hej!
Säkert har du nu fått svar på din fråga, men då jag har två stycken smultronschersmin (philadelphus), ser bladen hos din mycket kraftigare ut.
Hoppas du ändå tycker om växten, men reklamera!

Gojibärens blad är mycket, mycket mindre.
Har sådana också och det kan det omöjligt vara, enligt mig.

Bocktörne har jag ingen kännedom om.

Tittar närmare på bladen, börjar jag tänka två sorters clematis. Men törne, nej.
h.norrstrom
Så det var Bocktörne ( Gojibär ) ändå, skönt att ha rätt någon gång i alla fall... rolleyes.gif

Någon som har några överlevnads tips för Gojibär, då dom bara går och dör här. Har haft 2 ståendes i en liten moränslänt i sydvästläge, mot en stenmur. Ganska torrt.
Zon 3-4, full sol men kanske lite frostkänsligt.
Eller så får jag slänga ner nästa i fetare jord någon annanstans men tyckte att en bocktörne buske skulle göra sig fint på den platsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon