Stenmor
Hej!

1. Jag håller på att bygga växthus och funderar över fläktens nytta i förhållande till driftskostnad samt vilka funktioner den bör ha. Har aldrig tänkt på att det behövdes förrän nyligen så motivera gärna för mig?

2. Eftersom jag gillar att ta hjälp av tekniken, finns ett företag som heter Villasystem. De är egentligen inriktade för att ha koll på temperatur, fuktighet och fläktar i hus mm. Jag har beställt ett paket med fjärrstyrning, så att jag kan få info om temperatur, luftfuktighet och styra fläktens hastighet, mm från mobilen, men vet inte hur stark fläkt jag ska köpa. Hur stark fläkt behöver jag till ett 20 kvm stort växthus i fullt solläge med 6 öppningsbara fönster i tak + dubbeldörr, dels för att hålla temperaturen nere, dels för lite extra värme vår och höst?

Tacksam för fläktråd!

Tips om fler är intresserade av fjärrstyrning av växthuset. Hemsidan heter http://villasystem.eu
ingmet
Hej!
Har ett växthus på 18,9 kvm. Köpte fläkten på Willab.
Använder framförallt fläkten och termostat(tillbehör) som frostvakt men även bara fläkten för att vispa runt luften i och ur växthuset under de hetaste sommardagarna.
Mäter bara temperatur i växthuset (och utanför), mäter ej luftfuktighet etc.

Om du söker runt här på forumet så kommer du hitta en hel del andra inlägg/trådar som berör växthusfläktar. I dessa trådar finns även länkar till "marknaden/leverantörer".
Stenmor
Tack!
Jo, jag har sett att det finns en del på andra trådar. Det är bara så mycket som känns godtyckligt, men så är det väl olika tycke och smak. Få som skriver om effekter som tex ljud eller energiförbrukning.
Har förutom det läst att gurkan vill stå långt ifrån dragig dörr, undrar hur de reagerar på fläkt. Har i alla fall beställt en fläkt, så nu väntar jag bara växthuset ska bli klart. Både jag och plantorna längtar dit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon