undine
Hej alla kunniga!

Vad är detta för växter?

Daggkåpa?

Denna växt nedan växer precis överallt, väldigt besvärligt ogräs. Sprider sig enormt, lätt att dra upp. Luktar inget. Gillar speciellt att växa i buskage och lite skuggiga lägen.

Många tack!
Ålgryte
Löktrav heter växten på nedersta bilden. Den har jag också gott om...

Jag läste att den kan ätas och kallas "Ogräs för finsmakare" men har ännu inte provat själv. crazy.gif Kanske kan den intagas som smoothie?

Om den blir lika poppis som kirskålen har vi lättförtjänta rikedomar att hämta yahoo.gif

Det taggiga spetsiga bladet i nederkanten på bilden är kirskål. Jättegod att steka med vitlök!
fvd
Och de övre bilderna är daggkåpa.
Gossen Ruda
CITAT (Ålgryte @ 18-05-2015, 18:45) *
Det taggiga spetsiga bladet i nederkanten på bilden är kirskål. Jättegod att steka med vitlök!

Jag säger nog brännässla.
undine
CITAT (Ålgryte @ 18-05-2015, 18:45) *
Löktrav heter växten på nedersta bilden. Den har jag också gott om...

Jag läste att den kan ätas och kallas "Ogräs för finsmakare" men har ännu inte provat själv. crazy.gif Kanske kan den intagas som smoothie?

Om den blir lika poppis som kirskålen har vi lättförtjänta rikedomar att hämta yahoo.gif

Ahaa det är en Löktrav, tack smile.gif Dock luktar denna inget men jag kanske inte varit uppe på den och nosat. Jag som kastade en himla massa, men det finns mer smile.gif

Kirskål? Menar du denna växt (se bild här nedan)? Det är väl en brännässla.
Ålgryte
Visst har jag fel - det är inte kirskål. Tyckte det såg ut som en stjälk med typiska kirskålsblad i toppen. Ser på förstoringen att de är för spetsiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon