Hej på er, ni erfarna trädgårdsrävar! Jag har en gräsmatta som är i akut behov av vård. Tidigare ägare har struntat totalt i den och nu är det mer maskrosor än gräs. Plus nästan kala fläckar här och där. Jag har ingen möjlighet att börja från början, gräva bort och lassa på tjockt med matjord då trädgården ligger så till att inga grävmaskiner och lastbilar kan komma åt. Jag måste alltså fixa den bäst jag kan med egen kraft. Min plan är att först få bort maskrosorna, sedan hyra en vertikalskärare och bearbeta underlaget. Därefter ösa på så mycket toppdress jag orkar bära hem och så i nytt gräs. Vad tror ni om detta?
(Förra året började jag dra maskrosor med en sån där mekanisk ogrässdragare med resultatet att hela gräsmattan såklart var full av stora hål, rötterna gick av och nu kommer det upp en massa maskrosor i alla fall... Hur gör man?)
Tusen tack på förhand!
Hej,
ja det låter som ett jobb - tycker din plan låter bra. Toppdressa. Min egen gräsmatta sedan många år är en ganska blandad kompott, men mest gräs. Jag är inte så noggrann, men eftersom jag odlar mkt grönsaker är det toppen för mig att ha en någorlunda frodig gräsmatta eftersom jag använder allt gräsklipp till marktäckning o gödning i landen.
Tidigt på våren (strax före eller efter första klippningen) brukar jag ge en god giva organiskt gödsel från påse. Det gäller ju inte att bara ta bort ogräs, utan framför allt att göra så att gräset trivs, bra med lite näring nån gång om året - så funkar det bra för mig.
Hoppas någon med mer vana kan svara ännu bättre.
Och lycka till med maskrosorna!
Låter bra, har du funderat på att komplettera topdressen med sand som ytterligare jordförbättring?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.