Full version: Beskära lavendel
Waldemar
När är det lämpligt att beskära lavendel? Jag har en tio år gammal lavendelrabatt som ser lite risig ut. Hur mycket vågar man ta bort? Måste man lämna kvar något "grönt".
Åsa, mälardalen zon 2
Vårvintern-våren brukar gå utmärkt att beskära lavendel, jag brukar vänta med beskärningen fram till våren kommer, runt april-början av maj då brukar man vara säker på att den värsta kylan har passerat här i mälardalen. I vanliga fall så klipper man ner buskarna med runt 1/3 del varje år och ibland tar jag även bort vissa grova grenar längre ner för att få skottbrytning längre ner i busken. Själv tycker jag dock att det brukar gå bra att kapa lite äldre lavendelplantor ca 15cm ovanför marken de brukar skjuta nya skott. Det man klipper bort kan man använda som sticklingar och göra nya plantor av.

http://www.odla.nu/krydd/lavendel.shtml
Annika zon 4
jAG KLÖPP MIN LAVENDEL I FJOL DIREKT EFTER BLOMMNING, SÅ DÅ BLOMMADE DEN IGEN. aNNARS KLIPPER JAG TIDIG VÅR FÖR ATT 2GALLRA UR OCH STAKOMMA LITE FÄRSKT.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon