hagglundlarsson
Kan trädet leva över trots att råttor ätit av ca 5 cm av barken runt om på det nysatta äppelträdet? Det verkar dock vara kvar en hinna innan man kommer in i själva träet. mad.gif Vet någon svaret på frågan? unsure.gif
Gossen Ruda
Det beror på hur djupt gnaget är men jag har dålig kunskap om det. Däremot kan jag direkt slå fast att det är inte råttor som varit framme, hare eller kanin låter troligare. Knappast bäver.
Cilla
Ett fruktträd som får barken avskalad runt om stammen överlever sällan. Ofta har skikten innanför barken skadats, dvs det som transporterar näring och det som sköter tillväxt och kan göra att sår övervallar. Harar, kaniner, gräsklippare och trimmers brukar åstadkomma skadorna om de är långt ned, rådjur om det är längre upp (fast oftare en längre bit på en sida av stammen).

Man kan bryggympa för att hjälpa trädet med näringstranporten och det är ett roligt jobb om man har tid att pilla lite en dag och om man har ympris. Maj brukar vara en bra tid för detta. Titta i Anton Nilssons bok Ypning av frruktträd. Tyvärr hittar jag ingen bild på nätet.
KURT
CITAT (Cilla @ 19-04-2004, 13:08)
Tyvärr hittar jag ingen bild på nätet.

hagglundlarsson
Tack för svaren jag får försöka få det att överleva eftersom det var så kraftigt och fint innan. Jag är dock ganska övertygad om att det är råttor som åstadkommit skadan eftersom det är råttskit nedanför.MVH Hagglund Larsson rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är du verkligen säker på att det är råttor? Själv skulle jag gissa sork ifall skadan är långt ner på trädet. Kan man se skillnad på råttskit och sorkskit? I mina ögon ser sorkar nästan ut som råttor så deras skit kanske ser likadan ut den med.
hagglundlarsson
Råttor eller sorkar. Vet ej, de har gått under snön så det är ca 15 cm upp på stammen. Dessutom har de rackarna ätit upp endel av mina planterade lökar. sad.gif
magiana
Min hund dödar sorkar. Nån som vill hyra henne? tongue.gif biggrin.gif *skämtar*
Cilla
Till nästa år kan du trampa ned snön kring träd och rabatter du vill skydda (om du har snö vill säga). Sorkar vill gå under snön. Det hindrar sorkarna, som tyvärr också kan knapra i sig eller åtminstone böka i trädrötter så att träden får problem.

Mina katter gillar att jaga sork, men möss är klart lättare för dem att fånga.
terraformer
Ett annat alternativ är att klä in den nedre delen av stammen i typ dräneringsslang eller liknande, och se till att slangens nedre del är nertryck en bit i jorden så att de inte kan ta sig in den vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon