Full version: klätterhortensia
Eva i Skåne
Jag har en gammal klätterhortensia, 8-10 år, som jag skulle kunna tänka mig att flytta. Frågan är hur stort rotsystemet är.
Alltså, den är köpt som klätterhortensia, men den har inte växt så den börjat klättra, men de få blommor den haft ser rätt ut.
Den är bara en halv meter hög och är max en meter i bredd.
Vad tror ni? Är det möjligt? Annars får den stå kvar. Det känns bara som den kanske kunde ta sig bättre på en annan plats.
Huggorm
Är den så liten borde det gå bra att flytta den. Men som du säkert vet är det inte optimal årstid för flyttning nu när sommarvärmen förhoppningsvis slår till vilken dag som helst.
Eva i Skåne
Latmasken säger att det nog inte blir av nu heller. Jag kan vänta till hösten. Ville mest veta om det alls är att tänka på.
Bassam
Hej

Jag tycker om att fel läger på jord o platsen, så tycker jag att du kan flytta den till halvskugga plats o växa bra plantering jord som blanda med naturliga gödsel som kogödsel och kompost med grov sand, om du kan lägga på botten 10cm lecakula, för att de tycker väldränerad jord.

Tips:

kväve: ger mycket grönskar.

Kalium o Fosfor med sol: ger mycket blommor o frukt.

Själv tycker jag att flytta växter under höst tiden, för att växter vila på den här tiden.

försöka ta stora rötter plus med stora jord klumpa. och ge de mycket vatten till 4-5 veckor efter flyttning.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon