Skörpan
19-05-2015, 19:17
Hej!
Jag har ett rödbladigt persikoträd med stamdiameter 5cm nedtill och 3-4 meter högt.
Finns i Skånes Viby. Mullrik sandjord. Det är ett fantastiskt vackert träd som får växa fritt.
Problemet är, att jag får ingen frukt. Sprutar med kopparsulfat innan knoppsprickning, men vet ej om det hjälper mot bladsvamp samt blom och grentorka. Och de små tunna pinnar där blommorna sitter torkar bort efter blomningen. I övrigt är trädet friskt och starkväxande.
Har på tomten i övrigt gott om fruktträd. Det går fint med allt utom päron. På friland T.ex. Olika persikor, aprikoser, mullbär, och pyrrhus pyrifolia.
Så har jag bara dåligt tålamod, eller är det något som är fel?
[attachment=82871:imgExpre...8_090909.jpg]
Huggorm
19-05-2015, 19:42
Den kanske kräver ett annat träd för befruktning? Det verkar ju onekligen vara så att befruktningen misslyckas av någon anledning. Har du sett humlor eller andra insekter i blommorna?
Skörpan
20-05-2015, 08:10
Jo, humlor har jag gott om, och i år verkade insekterna flyga högt nog för hela trädet. De surrade flitigt runt i trädet.
Men visst har jag funderat på om just denna sort kräver ett annat träd, men exakt vad, och hur få tag på det?
Det borde ju inte vara så, men vem vet?
Har också funderat på om trädet väntar med att bära tills det nått en viss storlek, som med mitt ReineClaude. Först inget, sen inget, inget och så kommer det mängder. Det plommonträdet var rejält starkväxande och har nu efter 30 år grov stam och fin fruktsättning.
Kan det vara en prydnadspersika som inte ger frukt?
Skörpan
22-05-2015, 16:03
Tanken har slagit mig. I internetsökning som täcker mina breddgrader runt globen finns det de som dignar av frukt, och uppgifter om varianter som inte ger nån frukt. Söderut finns en plantskola i Australien som säljer en mängd blommande varianter, alla som prydnadsträd.
Så visst, det kan helt klart vara en steril form jag har.
Men den blommar så makalöst vackert, att det gör inte så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.