Full version: röd skalbagge
vickeva
Idag har vi varit och grävt i en gammal gödselstack. Jag är lite osäker på om det kan räknas som brunnet eller inte... hur vet man det?

I alla fall.. i gödseln fanns ett par JÄTTElarver, vita hoprullade, har sett att några har hittat sådana innan, men jag har inte blivit riktigt klok på vad det var för några.

Sedan hittade vi 3-4 baggar, ca 3-4 cm långa, såg ut som scarabéer men alldeles glänsade röda. Jag är uredålig på skalbaggar, känner väligen tordyvel och ekoxe, men det varingen av dem. Tyvärr låg kameran hemma....
Gossen Ruda
Gödseln är väl brunnen när du inte kan se att det varit gödsel. Nåt ditåt.

Lämna kameran hemma? Går du ut naken!!!!!!! biggrin.gif

Beträffande larverna så är en kvalificerad gissning noshornsbagge. Eller någon annan skarabid. Dom röda baggarna har jag ingen aning om faktiskt. Fast egentligen så är mitt största intresse bland insekter fjärilarna. En vild chansning är kardinalbagge, Pyrochroa coccinea. Fast den håller sig runt 25 mm.
vickeva
Letade genast upp en bild på kardinalbaggen, men den var det inte. Den var mer lik en tordyvel, fast metallicröd...
vickeva
Letade upp en bild på noshornsbaggelarv också, och nog var den lik, men jag har hört att den är så ovanlig, stämmer inte det?
Betty

Kardinalbagge, Pyrochroa coccinea, vilken snygging! Den ser precis ut som en skalbagge jag stötte på i min trädgård för några år sedan. Finns de ända uppe i Luleå? Jag trodde först att det var en liljebagge, men har senare förstått att liljebaggar är mindre... vi har inga sådana här.
Gossen Ruda
Den egentliga miljön för norshornsbaggelarver, multnande träd, är ovanlig och därmed är baggen sällsynt. Men på senare tid har den upptäckt gödselstackar och framför allt drivbänkar och där kan den massuppträda.

Men din metallic-röda tordyvel går jag bet på. Om jag kommer ihåg skall jag kolla med nån annan.

Hur långt norrut kardinalbaggen finns vet jag inte. Däremot så vet jag att det finns en liknande art, Lygistropterus sanguineus, men som saknar svenskt namn. Inget är enkelt.
Nutten
Kan det vara aspglansbagge du menar då? unsure.gif
kerstin z5-6
kanske denna ` Eldlus. Ej skadeinsekt, äter främst Lind- och Malvafrön.helt ofarlig för trädgårdens växter
Ullet
Yack! laugh.gif laugh.gif

Vilka ena! jag kan inte låta bli att fascineras lite äcklande av dom, har nog lite svårt för skalbaggar inser jag, har just svarat på fobier-frågan. rolleyes.gif Men lite läckra samtidigt...(dom mönstrade alltså, men så många?) *hurves nalta*
Gossen Ruda
Eldlusen är en skinnbagge, dvs inte en skalbagge. Beträffande utbredningen av kardinalbaggen så hittade jag en uppgift att nordgränsen går i Gästrikland.
Bettson
Ytterkanterna på en gödselstack brinner nästan aldrig. Tar du gödsel inne i stacken och temperaturen är hög så har den brunnit och kan gärna hålla på ett tag till så att förmultningsprocessen fortskrider. Det är först när förmultningsprocessen är helt avslutad som det ser ut som jord.

Att insekter och annan kryp kommit tillbaka till stacken borde tyda på att den brunnit klart. En stack som är så varm som uppemot 70 grader är inte så populär för de flesta kryp.

Ska du ta gödsel så ta längre in i stacken inte i ytan. Då för du så ogräsren gödsel som möjligt.
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 19-04-2004, 08:22)
Beträffande utbredningen av kardinalbaggen så hittade jag en uppgift att nordgränsen går i Gästrikland.

Ja då var det väl någon annan sorts skalbagge jag hade här då...
vickeva
CITAT (Nutten @ 18-04-2004, 23:19)
Kan det vara aspglansbagge du menar då? unsure.gif

så såg den nog ut... jag blir osäker på om huvudet var svart, men det var det kanske, fasen att kameran var hemma...
Pia mitt i Skåne
Det kan inte vara de här grabbarna?
Gossen Ruda
Om det var en Ollonborre har den nog kommit vilse, gräsmark eller möjligen i skogen är dess rätta element. Dessutom är den mer brun än röd. Aspglansbaggen funderade jag också på men den är bara drygt cm-stor.
vickeva
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 19-04-2004, 14:16)
Det kan inte vara de här grabbarna?

Larve var väldigt lik, men jag vetinte med baggen... och aspglansbagge kan det ju heller inte ha varit för den var betydligt större än 1,5 cm... jag undrar vad det var. Det var nog ingen som ommit vilse eftersom vi hittade 3 st. De låg ganska långt ner i gödslet, en halvmeter drygt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon