Full version: Vit trädgårdsiris?
emmalofo
Hej,

Jag har en underbar blå iris (säkert 20 år gammal) som verkar stormtrivas i min trädgård. Den är ca 70 cm hög, enkel och skägglös. Jag skulle gärna ha fler såna irisar, helst vita!

Problemet är att jag har försökt köpa andra sorters iris men utan framgång, de trivs inte alls och blommar aldrig.

Jag är alltså väldigt osäker på vad jag ska välja för sort. Kan någon hjälpa mig reda ut skillnaderna mellan de olika sorterna? Är Sibirica strandiris och Germanica trägdgårdsiris?

Mvh Emma
Krolliljan
Ja det stämmer,
Vilken är den du har?
emmalofo
Ja, det är ju det som är problemet, jag vet inte. confused.gif Irisen fanns i trädgården när jag flyttade dit för 7 år sedan, och var redan då ett stort fint bestånd som jag sedan delat och flyttat runt i trädgården.

Jag hittar tyvärr ingen bild på den, det var därför jag försökte beskriva den (enkel, skägglös, ca 70 cm hög).

Men är det så att en trädgårdsiris borde trivas bättre i en vanlig villaträdgård, medan en strandiris vill ha det fuktigare?

Något tips på sort som liknar den jag har fast vit? På min plantskola var den enda vita som fanns en Iris Germanica Immortality som var mycket lägre och såg ut att ha jättestora blommor (alltså inte enkla och skägglösa).
Krolliljan
Hur ser bladen ut?
Strandiris har smala lite böjda blad som en daglilja medan trädgårdsiris har mer hårda blad som ett knivblad.
emmalofo
Tack för svar, snälla du! yes.gif

Då är det kanske strandiris jag har, den har långa smala och ganska veka blad. Och jag som trodde att dom ville ha det fuktigt, i min trädgård är det ganska torrt...!
Gossen Ruda
Strandiris behöver inte fuktigt, jag har mina ganska torrt. Namnet är missvisande, tror det syftar på att den ser vacker ut vid stränder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon