Ehan
Jag har precis planterat en kort rad med Avenbok som jag beställde som plantor som skulle levereras ca 170 cm höga. 'Häcken' (eller snarare 'skärmen') ska vara ca 210 cm i sluthöjd. Nu visade det sig att 'plantorna' som levererades var ca 250 cm höga!! ohmy.gif Nu vänder jag mig till expertisen här på forumet och undrar om jag ska toppa dem nu direkt vid plantering eller ska jag vänta tills de har etablerat sig? Blev färdig med planteringen för ca 1 timma sedan. De är ganska välgrenade med blad och levererades med en jordklump om ca 15 liter/planta.
Sommartorparn
Dålig årstid för beskärning. Jag skulle låta dom vara som dom är och vänta till våren med att ge dem den önskade höjden. Du kan också göra sommarbeskärning under månaderna juli, augusti eller september. Vårbeskärning stimulerar skottillväxt vilket sommarbeskärning inte gör i samma mån.
Aqvakul
Ett ovanligt problem, att man får leverans av plantor över planerad sluthöjd! Du kan inte tänka dig att ha dem 250 cm? Om det ska toppas är juli-september bäst tid.
Bassam
Hej

Avenbok blöder under beskärning, så det är bästa tid för dem beskärning eller toppning JAS ( Juli Augusti September ) eller på vinter under Oktober månad.

H.Bassam
Gossen Ruda
Avenbok blöder INTE, åtminstone inte så det märks. Suck.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2015, 21:21) *
Avenbok blöder INTE, åtminstone inte så det märks. Suck.

Nej, inte blöder den. Men JAS är bra om man vill minimera tillväxtstimulansen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon