mimmi313
18-04-2004, 20:19
Jag såg att det fanns ganska härdiga frilandsvindruvor. Det skulle jag gärna vilja ha, men jag har ingen bra plats att gräva ned den. Vad tror ni, kan vindruvor överleva i en stor kruka?
Christer i Falköping
18-04-2004, 21:34
Så länge man isolerar krukorna väl över vintern, borde det inte vara något problem.
Christer.
mimmi313
19-04-2004, 06:41
Tack! Jag testar.
CallEva på Öland
19-04-2004, 08:30
Hej Mimmi!
Det går kanon att odla i kruka, har själv gjort detta under min "balkongtid" i Ystad.
Den vinstocken lever nu i frihet hos oss på Ön
Calle på Ön under morgondis
Trädgårdsmannen
19-04-2004, 09:48
Hej,
Spännande, har själv lagt alla tankar på vinstock i träda av samma orsak...men nu kanske man äntligen kan prova!! Hur stor jordvolym bör krukan ha tror ni? Tänkte prova med en kruka som jag har till gurka och den är 50 cm i diameter och runt 25 cm hög, vettig storlek? Man kan ju inte ta in krukan på vintern för rankorna måste väl få växa sig fast på ett ställe så att den får växa till sig år från år - men ni tror alltså att man kan täcka krukan så att det inte blir genomfruset inuti? Bygger ni in den i frigolit då eller hur motverkar ni att det blir en enda frostklump när jordvolymen är så liten och den står ovan mark?
CallEva på Öland
19-04-2004, 10:16
Den kruka jag använde var cirka 50 x 50 x50
Hade ett lager Leica-kulor i botten sedan bra jord
Använde faktiskt inget skydd på vinterperioden, men läget var ju zon 1 och realtivt väl skyddat i och med att ballkongen i sydläge vätte mot en innergård
Calle på Ön med nyklippt gräsmatta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.