Hej!
Jag har köpt hus och har nu vindruvur i ett växthus som växt där i flera år. Därav har rötterna till viss del sträckt sig över stora delar av växthuset ytligt så att det är svårt att plantera annat. Går det att beskära ett par rötter eller skadar jag plantan? Vet inte vad det är för sort.
En annan fråga, behöver jag vattna vindruvorna i växthuset?
RibesRubusVitis
24-05-2015, 10:39
Visst går det att beskära rötterna; det sker ju varje gång jag själv flyttar en vinranka på kolonin. De viktigaste rötterna är de som går på djupet och gör att en väl etablerad planta inte behöver vattnas alls. Om du beskär just nu kan du också tvingas att kapa en del av den gröna tillväxten som börjar komma, annars blir avdunstningen större än vad de kapade rötterna orkar ersätta.
I mitt lilla växthus har jag mitt på norrgaveln en grön Himrod som aldrig vattnas eftersom rötterna antagligen redan når ner till grundvattnet. Man ska inte skämma bort druvorna för om de vattnas för mycket bildas ytliga rötter, och då blir plantan mycket känsligare för uttorkning. (En helt annan sak är såklart om de växer i kruka.)
Hej
Sidan rötter som har sugrötter, sugrötter suger vatten o näring, så du kan korta dem bara eller minska dem, på samma tid ska du minska grönskar.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.