Full version: vad är växten?
gozefa
Hej alla trädgårdsproffs!

Jag inhandlade i vintras en blomma som var ursnygg i affären men som numera är så himla ledsen. Jag vet inte vad det är får något så har ingen aning hur jag ska blåsa liv i den här stackars stackaren. Jag trodde det var ngn slags Kalla men blir mer och mer osäker.

Tack på förhand!
Helen i Piteå Zon 5
Jo, det ser ut som en kalla och det är en fröställning du håller i smile.gif
Klipp bort fröställningen, ge ny jord och låt krukan stå ute på ett skyddat läge som balkong/växthus.

Jag brukar låta mina lökar vissna ner under hösten för att ta fram under tidig vår och driva upp den igen.
gozefa
Men så himla ledsen redan ju, mitt i försommaren! Jag testar att ställa ut den på balkongen (fröställningen är klippt). Det är inte för kallt om nätterna för den tror du? Hur är dt med gödning (typ kompost) till kallor? Bra idé?
Helen i Piteå Zon 5
du måste ha den i skuggan så den får vänja sig vid dagsljus eller så lägger du över fiberduk.
Blir det kallt nattetid får du ta in den för att ställa ut igen under dagen smile.gif
Jag närings vattnar med svag lösning varje gång jag vattnar mina växter, även kallorna
Bassam
Hej

Jag tycker om att du kan omplantera den i ny jord och behåller jord fukt men inte blöt. och lägga den ute när frost risk förbi, detta blir efter 15 juni, men du ska vänja den först, lägga den några timmar ut under dagen o ta den inne under natten, lämna den ute mera timmar till några veckor, men när kommer kalt igen på slutet av hösten och bladen blir vissna ta bort bladen och spara lök till nästa vår på sval plats med mörk.

H.Bassam
gozefa
Tack för fina tips hörni!

Jag tror att problemet är att min har fått för mycket solljus :/ Ska balkongvänja den och efterfölja era goda idéer!
Helen i Piteå Zon 5
Sol vill den ha men den måste bara få vänja sig med utelivet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon