Full version: Mycket vatten
Dandylion
Det står att man ska vattna mycket på en gång på rosor och framförallt vid nyplantering.
Hur mycket är mycket vatten och hur ofta vattnar ni era rosor .

Hur ofta vattnar ni året efter plantering?
Är det risk att man "skämmer bort dem" om man fortsätter att vattna regelbundet mycket?

Jag tänker även om det regnar en del under sommaren så är det ofta som det inte kommer ner så djupt i backen och tanken med att vattna mycket på en gång är för att rötterna ska söka sig neråt.

kerstin z5-6
Nej du kan inte skämma bort dem.Ja man bor vara hemmavid tre veckor minst efter rosplantering, så man kan tilläggsvattna och ha koll på väderläget. Efter ett ösregn gräv med spaden i trädgårdsjorden-ofta har max 4-5 cm på ytan fuktats.. det räcker inte för en nyplanterad ros.
fvd
Generellt brukar man säga en hink vatten per buske och dag. Fast om det regnar mycket måste det ju modifieras.
kerstin z5-6
Håller med ..
Bassam
Hej

Jag rekommendera dig att googla ( hur mycket vatten behöver nyplanterad ros), du ska hitta bra informationen om vattna nyplanterar växter med rosor.

Obs

Du kan lägga hel finger i jorden om detta kommer ut tork ska du börja vattna, ge vatten till vatten blir försvann sakta i jorden.

H.Bassam

Aqvakul
CITAT (Bassam @ 07-06-2015, 22:55) *
Hej

Jag rekommendera dig att googla ( hur mycket vatten behöver nyplanterad ros), du ska hitta bra informationen om vattna nyplanterar växter med rosor.

Obs

Du kan lägga hel finger i jorden om detta kommer ut tork ska du börja vattna, ge vatten till vatten blir försvann sakta i jorden.

H.Bassam

Jag skulle satsa på ca 10 l per dag och buske, som föreslagits ovan! naughty.gif
Dandylion
Tack för era svar.
Jag tänkte mer på när rosorna är ett år eller mer.
Nyplanterat är lättare att hitta information om tummenupp.gif

Aqvakul
Har de växt bra första säsongen och växer till bra säsong två så kan du nöja dig med att vattna rejält vid torka. Det är viktigt att inte småvattna för då vill rötterna söka sig mot ytan. År tre klarar sig de flesta rosor bra utan speciell vattning annat än vid långvarig torka.
Saga2
Den här tråden var matnyttig för en till rosnybörjare här. tummenupp.gif Känns som jag mest småvattnat min Nina Weibull ros. Den står i en ganska stor plastkruka med lecakulor i botten. Så inget riktigt dränage om man häller i för mycket vatten och det blir ståendes på botten.
Kan jag ställa en egen fråga här, om rosbladen inte torkar ut, innebär det att man vattnar den lagom?
Saga2
Trist
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon