TotteN_
Hej

Har precis flyttat in och tagit över en lite eftersatt trädgård. Försöker identifiera häckarna så att jag kan ta reda på hur man bäst beskär och får dem att se fina ut. Just nu är de ganska sorgliga. Tacksam för all hjälp.

Bild ett tror jag är en liguster. Dock en som fått för lite näring och inte växt särskilt bra. Bären är där ett fåtal av som växer utsprida i häcken. Den är nog inte så gammal, är en halvmeter hög ungefär och väldigt spretig.
[attachment=82911:h_ck1.JPG]

Bild två är kanske en häckoxbärsbuske men det stämmer inte riktigt. Drygt två meter hög och har de röda bären/blommorna överallt.
[attachment=82912:h_ck2.JPG]

Bild tre har jag inte lyckats identifiera alls. Där är vita blommor som på bilden utspridda lite överallt. Men inte särskilt många.
[attachment=82913:h_ck3.JPG]

Mvh
TotteN
Huggorm
Jag tror du har rätt i att det första är liguster och att det andra är något slags oxbär. Det sista kan eventuellt vara norsk brudspirea (Spiraea x arguta) som knappt går att känna igen utan den karakteristiska blomning som arten har när den trivs bättre.
bosig
CITAT (TotteN_ @ 24-05-2015, 17:47) *
Hej

Har precis flyttat in och tagit över en lite eftersatt trädgård. Försöker identifiera häckarna så att jag kan ta reda på hur man bäst beskär och får dem att se fina ut. Just nu är de ganska sorgliga. Tacksam för all hjälp.

Bild ett tror jag är en liguster. Dock en som fått för lite näring och inte växt särskilt bra. Bären är där ett fåtal av som växer utsprida i häcken. Den är nog inte så gammal, är en halvmeter hög ungefär och väldigt spretig.
[attachment=82911:h_ck1.JPG]

Bild två är kanske en häckoxbärsbuske men det stämmer inte riktigt. Drygt två meter hög och har de röda bären/blommorna överallt.
[attachment=82912:h_ck2.JPG]

Bild tre har jag inte lyckats identifiera alls. Där är vita blommor som på bilden utspridda lite överallt. Men inte särskilt många.
[attachment=82913:h_ck3.JPG]

Mvh
TotteN

Helt riktigt så är nog bild ett en liguster (Ligustrum vulgare) Bild två ser ut som häckoxbär (Cotoneaster lucidus) Bild tre tror jag oxå är en norsk brudspirea (Spiraea cinerea "Grefsheim")

Mvh: Bosse.

Sommartorparn
Håller med ovanstående angående identifieringen.

Tycker att buskarna ser relativt unga ut. Det kan hända att de får en skjuts om du ger dem rejäla rotblötor under hela sommaren. En gång i veckan, men då låta slangen ligga så länge så att det blir rejält blött. Många gör misstaget plantera buskar och inte tänka på att de behöver sommarvattnas ett par tre år efter plantering.

Det gör säkert också gott om du lägger ut tjockt med kogödsel under buskarna, samtidigt som du försöker riva bort eventuellt ogräs som växer där.

Vänta med att skära i buskarna till framåt midsommar, men då bara putsa lite så att häcken håller formen.

Om du vill beskära mera radikalt så är den bästa tiden på vårvintern. Om ligusterhäcken har döda partier mitt i så kan det bero på att man först inte har beskurit och sedan beskurit för mycket. Misströsta inte om det. Ligustern är osedvanligt bra på att bryta nya skott även på gammal ved, så det kan hända att hålen i häcken fylls ut under sommaren. Om då inte skulle vara fallet är mitt råd att nästa vårvinter ta ner hela häcken till ca 15 cm ovan mark, och sedan släppa upp den bara ca 15-20 cm om året. Då får du så småningom en tät och fin häck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon