Sepaulin
Hej!

Jag har på stora delar av tomten problem med småsten på marken i gräsmattan. Vi drog in nytt avlopp i höstas och ägaren innan oss har nog aldrig klippt nånting i trädgården sen 70-talet då han flyttade in. Nu har vi byggt ett nytt hus på tomten och jag har fullt med småsten på en stor yta där vi ska ha gräsmatta, I anslutning till detta område har vi redan gräsmatta och även den har fått massa småsten i sig. Detta gör ju att det blir mer eller mindre omöjligt att klippa gräset på dessa områden, märkte jag idag.

Är det någon som har nåt tips på vad jag kan göra? Det är för mycket för att plocka upp för hand och vi vill egentligen inte lägga på mer jorde eftersom det redan är högre än resten av trädgården...

Hjälp!

Tack på förhand!
Huggorm
Måste ni ha en gräsmatta på platsen? Vill man ha en perfekt gräsmatta är man tvungen att lägga mycket arbete på den, det är alltid jobbigare att kämpa emot naturen.
kerstin z5-6
Gräsmatta behöver inte mkt, toppdressa och så gräs..småsten dränerar och luftar jorden, det är det minsta problemet i en trädgård förutom det eviga underhållet ...med klippning
fvd

Jag skall så om 2 gräsmattor nu efter att ha haft dem täckta med svart markduk i fyra år. De förra mattorna var fantastiskt fina t o m så att jag var nöjd men de blev uppätna av pingborrar. Nu sår jag igen med bästa gräsfrösorten (i mitt tycke) golf green som endast innehåller tre sorters rödsvingel. Det gör att gräset växer sakta är torktåligt med fina raka strån tätt, tätt. När gräset är etablerat klipper jag det med en luftkuddeklippare tror jag det heter den är elektrisk och har inga hjul. Lite besvärligt men värt det tycker jag när man ser resultatet.

När allt ändå är uppgrävt installerar jag Gardenas sprinklersystem för bevattning av både gräsmattan och växtligheten runt om. Oj vilka förväntningar jag har här skall njutas av sommaren i solstolen med lyssnarboken i öronen espressokoppen redo.

Varför skrev jag det här då ? Jo för att jag tycker att jag fick en kvalitetshöjning när jag valde den här gräsfrösorten mycket mindre jobb och mer njutning och vill dela med mig av det. Den största vinsten är jag klipper gräset 1 gång medans grannarna som har mycket större gräsmattor klipper tre gånger ingen rast och ingen ro.

För övrigt håller med Kerstin det är bara bra med småstenen den dränerar. Dock kanske du behöver ett översta lager med gödslad jord utan sten för att sådden skall ta sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon