Caninen
(Ok inga skadedjur alls men väl insekter! )

Igår när vi kom hem efter 24h utflykt så låg det massor av döda bin i burspråksfönstret! Säkert 20 st. Och imorse ytterligare några, de levde dock. Frågorna hopar sig. Hur kom de in? Varför? Och hur kom det sig att de inte överlevde ett dygn inne hos mig? Undrar om någon här har någon kunskap om bin.
Gossen Ruda
De kom säkert in via något hål, det behövs inte så mycket för en insekt. Varför de dog så snabbt skulle jag tro beror på att näringsreserverna var slut så här på våren. De ha säkert kämpat och flugit omkring för att försöka komma ut. För det var väl bin? Är du säker?
Caninen
Jag tror det är det men är inte helt hundra. Som getingar fast mindra och bruna. Det kom ytterligare några igår och oj vad stirriga de var, de kämpade verkligen för att hitta ut. Idag är det inga nya i alla fall så de kanske är klara hos mig.
Gossen Ruda
Gör en bildsökning på Google på Apis mellifera och jämför. De flesta bin är av den italienska sorten med gul främre bakkropp. Annars finns det även nordiska bin utan det gula.
Bassam
Hej

Binshana dör på den här tiden på grund att honan kastar de ut, så de fattas hus och mat, de kan komma till det hem från olika hål på grund att de lita efter skydd o mat.

H.Bassam
Gossen Ruda
Bassam, om du inte vet något är det bättre att du låter bli att skriva.
Caninen
Jo, ingen tvekan om att det är bin. Skrattar lite åt att de ser ut att ha pälsjacka på sig smile.gif De har fortsatt komma men bara någon enstaka per dag. Mystiskt.
Bassam
Gossen Ruda

Hej

Du måste tänka före skriva, alla vi har respekt till varandra i rummet, själv kan jag inte skriva något utan att ha säkert på detta 100% procent.

H.Bassam
Gossen Ruda
CITAT (Caninen @ 29-05-2015, 10:32) *
Jo, ingen tvekan om att det är bin. Skrattar lite åt att de ser ut att ha pälsjacka på sig smile.gif De har fortsatt komma men bara någon enstaka per dag. Mystiskt.

Det finns ju flera olika förklaringar, en som jag tror kan vara riktig är att du har fått ett bisamhälle någonstans i huset. En svärm som slog sig ner förra sommaren och som övervintrat. Nu söker sig arbetsbina ut men några kanske går vilse och kommer ut på fel ställe.
Bassam
Jag

Jag skrev vad jag studerat o vad jag såg på min öga. alla hanarna följer drottning, men en av dem inokulerade drottning, sen på cell bara honorna som jobbar, så honorna med drottning kastar ut hanarna på grund att deras roll slut, så de börja dog ute på grund av vädret o fattas mat.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon