Caninen
Hej! Blev så frestad av den nya fina Echinean Green Envy så jag bestämde mig för att börja skissa på ett nytt rabattprojekt! Platsen har lerjord, söderläge med vandrande skugga från björk. Torrt och väldränerat, 3x1,5 m. Utgångspunkten blir Echinean, höstflox och någon sen daglilja, alla tre i samma färgställning (se bild). Nu skulle jag hemskt gärna motta förslag på fond/kant/grannar till detta om någon känner sig inspirerad smile.gif
Krolliljan
Oh så vackra ihop.
Frågan är om du vill ha ngt som harmonierar till dina växter eller ngt som bryter av?
När jag tittar på bilderna vågar jag inte bryta harmonin och skulle i så fall föreslå ngn rosa ros eller kanske lavendel. Spans näva? Ngt icke aggressivt gräs?
Caninen
Ja färgerna är så ljuvliga som en gllassbar, jag blir sugen att vräka på med vaniljgult, rosa och neoniga solhattar men risken är att det blir lite för mycket disneyland av det hela kanske..? Men någon diskret näva eller lavendel kändes tilltalande. Känns också som det skulle behövas något djupt grönt bladverk typ ros.eller någon ormbunke kanske? Åh det finns så mycket vackert!
Caninen
Vad sägs om Spansknäva, kärleksört, mörk heuchera och astilbe Milk&honey?
Krolliljan
Verkar bli helt underbart smile.gif
essla
Hej!

Tänkte genast att på färgen på kärleksörten skulle vara en fin kombination.
Men jag har hört att den vill ha väldränerad mullrik lite sandigjord?
Kanske jag har fel?!

Den mörkbladiga Alunroten kanske trivs?
Dubbel Engelsk snödroppe som grund på våren smile.gif
Åhhh Lavendel!
Mörkt Ormskägg om du bor i mild zon?
Sköldbräcka, sommarviva och blodormrot smile.gif

Hoppas det går bra med ditt projekt!
fvd
Blommar de sorterna ni har på bilderna samtidigt annars uteblir ju effekten. Jag frågar bara för att jag glömde att tänka på det själv i början.
essla
Men det är ju snyggt med en rabatt som blommar hela tiden med wink.gif
Eller så kan man ju sikta in fokus på bladfärger som är snygga och kontraster i former
resterande tid smile.gif

Finns ju även en alunrot som har blad åt det limefärgade hållet som i green envy smile.gif

Någon bräcka kanske går smile.gif
Bassam
Hej

Om jag intresserar någon växt men min jord passar inte, jag kan ordna jord, det är inte så svårt, och om den behöver skugga eller halvskugga men jag har soligt plats också, jag kan ordna skydd.

H.Bassam
Caninen
Dubbel snödroppe - jaa!! Den var helt ljuvlig. Det blir kanske höstöga "Moonbeam" också. Jag har försökt passa in blomning augusti, men vi får se om det lyckas smile.gif
Krolliljan
Om den höstögan på bilden är så blekgul som bilden visar måste jag bara ha den. Jag har haft höstöga innan men tyckte att den var väl gul. Passar ju i så fall jättebra i den rabatt.
kerstin z5-6
Finns i olika gula toner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon