Full version: Vallmofrön
Trädgårdsbrukare
Tjenis
Har nu skaffat mig en påse med Vallmofrön återigen. anledningen till att jag nu skriver är den att jag mer eller mindre totalt misslyckas med denna grandiosa sport att så själv.
Hur ska jag göra egentligen för att få mina frön av Vallmo nu att bli till plantor.
Tidigare har jag gjort på detta visa att jag har använt ett sådant grönt litet växthus med genomskinligt tak, såjord. Jag har strött ut fröna i jorden och lagt på locket. Växthuset har sedan fått stå i ett söderfönster medans jag har hållt jorden fuktig.
Nu vad gör jag för fel då jag inte får mer en en eller två små plantor av cirkus femtio frön?

Med vänlig hälsning
LarsaQ
fvd
Väntar de kommer !
Bassam
Hej

Det är viktigt att ordna till dem ( varm, fuktig men är inte blöt och ljust. ). Jag säker att de ska komma om frö är friska.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är vanlig ettårig vallmo så mår inte den bra av förodling utan dessa sår man direkt ute där man vill ha dem, ofta sår man i början av april men det går bra så nu med. Håll sådden fuktig (fröerna sås väldigt ytligt), lägg fiberduk över som hjälper till att hålla kvar fuktigheten.

+Om du förkultiverar ställ ALDRIG några sådder i ett söderfönster, i ett litet plastväxthus i söderfönster är det väldigt vanligt sådder inte gror för det blir så höga temperaturer att fröerna kokar sönder.
Trädgårdsbrukare
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-05-2015, 08:02) *
Om det är vanlig ettårig vallmo så mår inte den bra av förodling utan dessa sår man direkt ute där man vill ha dem, ofta sår man i början av april men det går bra så nu med. Håll sådden fuktig (fröerna sås väldigt ytligt), lägg fiberduk över som hjälper till att hålla kvar fuktigheten.

+Om du förkultiverar ställ ALDRIG några sådder i ett söderfönster, i ett litet plastväxthus i söderfönster är det väldigt vanligt sådder inte gror för det blir så höga temperaturer att fröerna kokar sönder.

Då är det nog det senare fallet jag har gjort bort mig på. tackar och bockar medans jag tar bort växthuset från mitt fönster i det rummet.
fvd
Jag sådde vit vallmo i en plastlåda ute i skuggan för några dagar sedan och de har redan grott. Visste inte om det när jag skrev första svaret.
Trädgårdsbrukare
CITAT (fvd @ 26-05-2015, 21:34) *
Jag sådde vit vallmo i en plastlåda ute i skuggan för några dagar sedan och de har redan grott. Visste inte om det när jag skrev första svaret.

Det är lite så som du beskriver jag skulle vilja ha det. På gränsen till det naturliga sättet.

/LarsaQ
kerstin z5-6
ok tänk på att de har pålrot och behöver utplantering en och en snarast. Försiktigt
Trädgårdsbrukare
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-05-2015, 00:45) *
ok tänk på att de har pålrot och behöver utplantering en och en snarast. Försiktigt

Tack Kerstin. Jo
jag hade den kunskapen men en påminnelse är aldrig fel. Numera står växthuset på diskbänken i köket som har norrläge.

/LarsaQ
kerstin z5-6
Om du har möjlighet, ännu bättre ute i skugga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon