Full version: Lerjord
Pyret75
Hej

Jag bor i hus och älskar verkligen att göra det fint i trädgården.

Vår trädgård har väldigt mycket lera i jorden och jag har inte så stor kunskap om vilka eventuella växter och buskar som skulle kunna trivas i den sortens jord.

Är det någon som vet någon buske eller blommor som skulle kunna fungera i lerjord?
(Naturligtvis har jag ju blandat i trädgårdsjord i rabatten)

Har idag ett antal thujor som trivs jättebra där jag blandat trädgårdsjord och lite sågspån smile.gif

Tacksam för förslag

Huggorm
Det mesta trivs i lerjord skulle jag vilja säga, så länge bara vattnet rinner undan någorlunda snabbt efter att det regnat så kan man inte ha bättre jord.
Pauline/Sthlm
CITAT (Huggorm @ 26-05-2015, 10:59) *
så länge bara vattnet rinner undan någorlunda snabbt efter att det regnat

...det var det ja...
Tung tung tung. Inget torkar i hjäl här men de orkar inte skjuta rötter så långt. Får gräva stooora gropar att jordförbättra i.

Förlåt Pyret, skulle ju svara också. Rosor gillar lerhaltig jord men PIONER klarar ren lera här!!! Inte så lång blomning vardera men med flera olika får du bra mkt längre säsong
Bassam
Hej

Det är sant att rosor behöver ler jord, men är inte så mycket Tung, om det är mycket tung, du kan blanda jorden med grov sand.

H.Bassam
Kål
Lerjorden blir bra om du tillför mull, dvs organiskt material t ex löv, gräsklipp, kompost. Grovsand ger jorden en bättre struktur, finsand ger motsatt effekt "cement", själv har jag tillfört hästgödsel och makadam 4-8 mm i min, den blev lite luftigare men kräver fortfarande mer mull för att bli perfekt. Lerjord är en av de bästa jordarna då den håller fukten och näringen bra. Svarta vinbär funkar bra på en lerjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon