Snorkeljohn
Jag är trött på allt gräs/ogräs som kommer upp kring mina vinbärs, hallon och saskatoonbuskar och funderar därför på att täcka jorden med tidningspapper och täckbark.
Dock har jag läst att täckbarken suger ur näringen ur jorden, så det är ingen bra idé.
Är detta näringsbortfall försumbart eller hur skall jag göra tycker ni?
fvd
Egentligen behövs det inte ogräset trivs inte särskilt bra under bärbuskar jag har både hallon och blåbär och det tog slut när jag var envis och plockade bort det ett par säsonger. Fast finns det mycket fröer i jorden kan det ju ta längre tid, Annars är det en bra idé att lägga täckbark under buskarna jag har en hög som jag tänker använda till det. Det suger ingen näring ur jorden och håller ogräset i chack och blöter man den hjälper den till att hålla fukten.
johan1983
Problemet med hallon är ju att det kommer ju nya skott från jorden varje år.

Blir det inte svårt för de nya skotten att komma upp?

Däremot träd och andra buskar täcker jag gärna med markduk eller tidningspapper och sedan täckbark på det. Men växter som sprider sig har jag undvikt att göra på det sättet
fvd
Det påverkar inte skotten de är starka kan närapå lyfta asfalt.
Eva i Västerås
Lägg tidningar eller vad du nu täcker med på sidorna om hallonen.
Lämna 1-2dm öppet i raden. Det blir överkomligare att rensa, och du får du lättare att hålla ordning på hallonskotten också.
johan1983
CITAT (Eva i Västerås @ 27-05-2015, 09:59) *
Lägg tidningar eller vad du nu täcker med på sidorna om hallonen.
Lämna 1-2dm öppet i raden. Det blir överkomligare att rensa, och du får du lättare att hålla ordning på hallonskotten också.

Jag håller med.
Mickie
Det är jättebra att täcka med bark eller flis eller vad man nu har för organiskt material. Det bästa är att lägga det på ytan - som du tänkte göra. Då blir det som en direktkompostering på ytan och buskarna får näring. Om man däremot skulle gräva ner det organiska materialet skulle det kunna uppstå ett kväveunderskott under tiden materialet håller på att brytas ner. Men någon sådan risk finns inte så länge man endast lägger materialet som ett täcke. Dessutom gör täcket att man slipper vattna lika ofta och ogräset hålls lättare undan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon