Full version: Chilioskuld
sanna
Så här är det:
Jag kan ABSOLUT INGENTING om chili, detta är första säsongen för mig... tongue.gif
Jag undrar därför:

* Ska man toppa sina chiliplantor?

* När ska man isf toppa sina chiliplantor? Efter hur många
"bladavdelningar"?

* Är chilisorten"de Cayenne" samma sak som det man
kallar "Cayennepeppar"? Alltså det man köper färdigmalen på burk på
sitt lokala Vivo...? rolleyes.gif

* Vilken jord vill de små illbattingarna ha? Fet? Karg? Väldränerad?

* Jag har tagit upp mina chilisar till ett söderfönster, de verkade inte alls
gilla källarsvalkan. Nu vrider de sig efter ljuskällan och jag parerar med
att vrida dem tillbaka. (Fattar ni?) Ett väldigt vridande alltså. Är det ok?

* Hur stora krukor bör chilisarna ha när de vuxit till sig?

Ja, det var de frågor jag kommer på i stunden...det kommer säkert fler. smile.gif

Tackar på förhand
gör Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hahaaaaaaaa!
Ännu en 'convert'!

tralalaaaaa.......

1) Nej - de grenar sig ändå. Man kan frisera grenar men toppa inte - det kan stoppa dem totalt i tillväxten. Står ialla tidningar å böcker man skall toppa - kan inte begripa varför......
2) Se punkt 1.

3) Det finns flera hundra sorters cayenne så omöjligt att säga. Det som finns i Vivos burkar ä r inte 100% cayenne - mkt av svenska kryddblandningar innehålelr svartpeppar och salt förutom det som står på etiketten. Har det ifrån hästens mun själv.....så det DU odlar kommer att vara 100% äkta vara!

4) Fet - komposterad kogödsel kör jag med.

5) Du gör helt rätt 8 bravo att Du orkar!)

6) Jag kör mina i tvålitare men det beror på sorterna och hur flitig Du är med vattenkannan. Många sätter dem i mkt stooora krukor - jag kör mindre och passar vattningen. Bättre att vara mindre så de inte stannar upp i växten om de får för stort på en gång.

Hälsar Ingrid
sunshine
Jag är oxå nybliven "chilienare" biggrin.gif . Har satt frön i påskens stora äggkartong. Både Chili och Jalapeno. Spanar varje morgon om det hänt något....tålamod, vad är det..?

Jennifer
mute
Jag har själv köpt boken Chilipeppar av Philippe Plöninge, en oddyse i chilins värld. Ett måste för alla chiliälskare!
sanna
Tack så jättemycket Ingrid, du chiliklippa där! wub.gif

Sanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon