Nu i slutet av maj skjuter hagtornshäcken kraftiga skott utåt och blomklasar bildas längre in. Ville trimma av dessa skott eftersom jag antog att de suger ut mycket kraft. Jag vill att skotten skall växa lite mer inåt för att göra häcken tätare. Någon sade åt mig att en H-häck skall klippas / trimmas först då den blommat färdigt. Stämmer detta? Erik
Hej
Vi har princip lag i trädgård att man ska klippa blommande växter efter de luta blomma.
H.Bassam
Gossen Ruda
27-05-2015, 21:33
Jag kollade i en bok och där stod det att rätt beskärningstid var senvintern. Sen beror det nog lite på om du skall ha en tät eller en blommande häck? Vill du ha den tät måste du beskära hårt och då blir det nog inte så mycket blommor. Fast just nu kan du säkert kapa in skotten som kommer.
Pauline/Sthlm
03-06-2015, 10:07
Jag har en länga hagtornshäck som var ganska djup när vi flyttade in. Tog mycket plats på liten tomt så jag har beskurit den hårt på vår sida stammen, och sedan fortsatt att mest fläta in skotten i häcken för att göra tätare. Får förstås klippa en del som vill rakt ut men gör det då med sekatör. Inte militäriskt rakt men organiskt! Tätt uppsamlingskärl eftersom de elaka taggarna ger ilsken smärta, 1/2-mm-bitar kvar på djupet vid stick och kattrivna ränder på armarna. Tjocka handskar och långärmat alltså stilen.
Hagtorn är det enda jag kör till tippen, jag vill kunna gå barfota ute. Allt annat komposteras.
Nu inte helt tät vintertid med bara grenarna men lagom för mig och bättre vindskärm när lite passage i genom. Däremot supertät från mitt-vår.
Fördelen med inflätning av långa skott är också att blommorna får mer sol och syns bättre, medan grenar växer inne i.
Vid klippning får du oftast en ny grening från klippstället och UTÅT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.