arvidj
Hej, jag och min flickvän har ärvt två tomatplantor från förra innehavaren av våran lägenhet, som står på vår balkong. Vi försöker efter bästa förmåga sköta om dem i förhoppningen om att de bär frukt till sommaren, trots vår totala frånvaro av gröna händer.

Efter lite googlande har jag förstått att man skall "tjuva" plantorna, men endast i fall det inte är busktomater. Tyvärr vet jag inte exakt vilken sorts tomat det handlar om: förra ägaren sade bara att det var körsbärstomater.

Jag tycker våra plantor ser lite konstiga ut: på internet har jag sett planter som ser ut som en rak vertical stjälk, med flera vertikal bladgrenar. En av mina plantor har flera stjälkar som sticker upp, och jag är osäker på om någon av dem kanske är ett tjuvskott som har blivit väldigt stort, se bild: http://imgur.com/zAYTZ7j
Bassam
Hej

Busktomater ska inte tjuva, men finns olika sorter med körsbärstomater, sorter som kan bli buskar så de ska inte tjuva, den andra de kan inte bli buskar så de ska tjuva.

Obs

Så svårt att jag kan svara dig om jag vet inte vilka sort körsbärstomater har du. men jag tycker om de ser ut som buskar så behöver de inte tjuva.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag tycker det ser ut som en sort man borde tjuvat (man tar bort tjuvarna när de är små då gör det ingen skada att bryta bort dem).

Men jag säger låt dem bara vara och vattna och gödsla dem regelbundet inget hemsk händer ifall man inte tjuvar sorter man bör tjuva enligt fröpåsen, du kommer få massor av tomater ändå och blir det väldigt mycket grenar och blad så det blir lätta svampangrepp i mitten under sensommaren kan man plocka bort lite blad eller klippa bort nån gren så det kommer in luft
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon