mumsmums22
Mina tomater ("Dansk export") har fått missfärgningar på några blad.
De är planterade för en sisådär 2-3 veckor sedan.
Välbrunnen hästgödsel med mull.

Men nu verkar det komma ngn bronsfärgad missfärgning utefter bladens "vener".
Jag försöker bifoga en bild.

Vad händer?
Vad göra?
Sprids det?

Ska mitt nyfunna intresse för odling få ett abrupt slut redan?? smile.gif
Missfärgade blad

Åsa, mälardalen zon 2
Kan inte se nån bild och det kan vara massor av saker att gissa på men oftast när tomatplantor får missfärgningar på bladen den här årstiden så är det orsakat av klimatet typ lite för stark sol, lite för kalla nätter, blåst etc. så då är det inget som smittar. Men en bild skulle man behöva se för att vara säker
mumsmums22
Försöker lägga upp en bild igen.
Bilden är alltså på ett tomatblad
Åsa, mälardalen zon 2
Liknar solskador ingenting som är nån fara, det kommer bli bättrenär de vant sig vid den starka solen. (+duscha inte bladen dt kan bli som brännglas på bladen + tomat vill ha det torrt runt bladen)
mumsmums22
Aaaha, det kan stämma.
Jag slarvar när jag vattnar och tomatplantorna får vatten på bladen. ska bli bättre att vattna direkt på jorden.
Bassam
Hej

Du kan se om finns förändring färgen på under sidan också. själv tycker jag om att ta bort alla blad som ser konstiga för säkerhetskull.

H.Bassam
tomatocon
Lånar tråden med anledning av färg på blad;

Mina tomatplantors blad har de senaste dagarna blivit mörkgröna till toppen medans de nedre bladen fortfarande är ljusgröna?

Jag hoppas att jag tolkar det som att det är god tillväxt och att de mår bra?

Bassam
Hej

Du kan googla på svamp namn ( Pseudoperonospora cubenses ). de älskar fukt. så ska ni försöka minska fukt plus ta bort skadar blad o höja ljus med att försöka minska blad för att luften ska röra bra inom växter.

H.Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon