|
Eric Erfors är väl ganska träffsäker, eller hur? Läs mer här: http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors...lt-utan-censur/Gita
Jubbe063
29-05-2015, 08:37
Nej, inte alls träffsäkert skulle jag säga. Bara en egen tolkning är vad det är.
Gossen Ruda
29-05-2015, 08:48
Eftersom Gita länkar kan man räkna med moderatpropaganda. Nej, jag finner ingen anledning att kolla länken.
*Stintan*
29-05-2015, 11:28
Någon ville tydligen skriva en förnedrande satirisk krönika. Eric Erfors tror han är rolig men han är bara löjlig. Självklart passar det Gita som handen i handsken med sånt lågt dravel.
malarmaster
29-05-2015, 14:00
Mycket träffsäkert . Tyvärr lär verklighetens tal ligga alltför nära det satiriska. Ulf
Halaj!
Politiska händelser, debattinlägg, krönikor mm. kräver en viss höjd för att vara värda att diskutera. Denna krönika ligger under den tröskeln. Eller var det kanske ett kåseri?
//T
CITAT (*Stintan* @ 29-05-2015, 12:28)  Någon ville tydligen skriva en förnedrande satirisk krönika. Eric Erfors tror han är rolig men han är bara löjlig. Självklart passar det Gita som handen i handsken med sånt lågt dravel. Men Stintan, trodde vi hade en överenskommelse för forumets bästa. Du skulle inte kommentera mina inlägg, i gengäld skulle jag inte bemöta dina dumheter. Eftersom du nu brutit detta så är det väl fritt fram att bemöta dina mer eller mindre märkliga inlägg. Och vet du vad, det är faktiskt OK att skoja om det mesta. Till och med stackars Stefan Löfven får man skoja om. Ha det/Gita CITAT (malarmaster @ 29-05-2015, 15:00)  Mycket träffsäkert . Tyvärr lär verklighetens tal ligga alltför nära det satiriska. Ulf Åtminstone tillräckligt träffsäkert att få allas vår Stintan att tappa fattningen. Gita
Aqvakul
30-05-2015, 11:39
Gita!
Jag, liksom Stintan och flera andra, kan ibland vara stingsliga - ja ibland t,o,m, lite elaka. Men däremellan är vi också vänliga, hjälpsamma och ägnar oss åt trädgårdsfrågor med stor iver. Jag tycker, observera jag tycker, att du är mer ensidigt polemisk och ofta lite nedlåtande. Jag är övertygad om att du inte alls är sån IRL, men du tenderar att ge den bilden här.
(Utan moderatorer och en icke-existerande ledning kan man nu skriva precis vad man vill. OBS! att jag absolut inte vill sätta igång ett gräl utan faktiskt vara lite vänligt öppenhjärtlig!)
Gita! Jag funderar på att göra en vänförfrågan till dig på FB. Det skulle kunna vara en chans till en "nystart". Kram på dig!
CITAT (Aqvakul @ 30-05-2015, 12:39)  Gita!
Jag, liksom Stintan och flera andra, kan ibland vara stingsliga - ja ibland t,o,m, lite elaka. Men däremellan är vi också vänliga, hjälpsamma och ägnar oss åt trädgårdsfrågor med stor iver. Jag tycker, observera jag tycker, att du är mer ensidigt polemisk och ofta lite nedlåtande. Jag är övertygad om att du inte alls är sån IRL, men du tenderar att ge den bilden här. (Utan moderatorer och en icke-existerande ledning kan man nu skriva precis vad man vill. OBS! att jag absolut inte vill sätta igång ett gräl utan faktiskt vara lite vänligt öppenhjärtlig!) Gita! Jag funderar på att göra en vänförfrågan till dig på FB. Det skulle kunna vara en chans till en "nystart". Kram på dig! Men magistern nu har du nog inte läst hela tråden. Såhär är det ju: jag länkar till en krönika som jag tycker är kul och träffsäker (har inget som helst med Stintan att göra). Ett fåtal reaktioner, mest negativt men det finns även någon som ser komiken i det hela. Då bara måste bitterkärringen Stintan hoppa på mig som person eller vad man skall kalla följande " Självklart passar det Gita som handen i handsken med sånt lågt dravel." En helt onödig och elak, sur och bitter kommentar. Det är helt möjligt att ta avstånd från Eric Erfors text utan dumma/ointelligenta efterslängar mot mig, eller hur? Och du väljer att ta mig i örat för Stintans dumheter. Inte riktigt juste kan man tycka./Gita k
Aqvakul
30-05-2015, 20:16
CITAT (Gita @ 30-05-2015, 19:05)  Och du väljer att ta mig i örat för Stintans dumheter. Inte riktigt juste kan man tycka./Gita Nej, jag tar ingen i örat. jag försöker bara ge dig en alternativ bild till din egen av ditt beteende... Man lär sig altid något av att få en annas bild av sitt eget beteende. Du ger ofta uttryck för att du ser mig som mästrande. Jag har tagit intryck av det och inser att jag kan uppfattas så. Så jag är numera försiktigare med det, särskilt gentemot de jag inte känner så väl. Allt är naturligtvis situationsbundet. Min sambo tycker ibland att jag är dominant, men det tycker inte min dotter och inte mina elever heller. Vi är ju ganska jämnåriga och även om man fortfarande kan uppskatta en vass debatt, så har man väl blvit lite mer ödmjuk. Eller.. Sugen på att bli min vän på FB?
*Stintan*
31-05-2015, 06:20
Du får ursäkta Gita men jag tror att du startade den här tråden enbart för att provocera. Hur du kan se min kommentar som påhopp är mycket långsökt. Du kanske ska läsa om och läsa rätt. Det var ju enbart ett konstaterande att du gillar en krönika som jag anser är lågt dravel. Visst skoja får man göra men den där krönikan tycker inte jag var skojig alls utan rena mobbingen. Du visste att det skulle komma motreaktioner när du startade tråden, att inte alla skulle hålla med dig. Den enda som hoppat på någon i den här tråden är du som använder dig av en massa invektiv.
Jag tycke krönikan var pricksäker! Stora visioner som aldrig kommer bli av! Löven är tyvärr inte den politikern som bara är verbal! Utan någon som verklighets förankring! Att sätta upp ett slutmål långt fram i tiden utan några delmål och uppföljning borde vara straffbart!
Gossen Ruda
31-05-2015, 08:02
Käre Carl, sånt ÄR politik.
malarmaster
31-05-2015, 08:02
politisk debatt handlar om olika åsikter,det är liksom utgångspunkten. Att gita tar upp expressens ledarsida där man gör en satir över Löfvens tillkortakommanden är just ett inlägg i den politiska debatten. att man dessutom gjort det träffsäkert är ju extra roligt. Jag beklagar att stintan o gita inte kan samsas i samma tråd utan att det blir personpåhopp. Men frånsett det är det viktigt att debattera dagspolitik med de som är intresserade. Jag har däremot lite svårt att förstå varför relativt ointresserade av politik på odla går in o kommenterar . Bättre då att avstå kommentarer om man inte förstår sakfrågorna.
Expressens inlägg är ju en respons på regeringens politik (eller snarare avsaknad av politik). S har hållt kongress där man beslutar om bl.a jobbpolitik. Det är något som angår alla oavsett politisk färg då s är ett regeringsparti.Besluten på kongressen kommer delvis (om man kommer överens med det andra regeringspartiet och svansen Sjöqvist) att påverka Sveriges närmsta framtid. därför är det också intressant att kommentera besluten och dess möjliga konsekvenser.
satiren på löfvens tal var alltför nära verklighetens tal. Samma svammel har vi hört förut,både inför valet men också efter. Det som saknas är förslag och åtgärder om man nu tycker att alliansens politik är så dålig. de saknas fortfarande. Ursäkten med att man regerar på alliansbudget är ju bara patetiskt ,förslag m.m kan man lägga fram ändå.
Att förre partiledaren Persson dessutom är kritisk till att man negligerar den viktigaste frågan som dessutom hänger ihop med arbetslöshet och jobbtillväxt är ju också talande. regeringen Löfven fokuserar på fel sak,visst är jobben viktiga men det största problemet idag är migrationen som äter upp våra resurser,fyller våra bostäder och ges förtur på arbetsmarknaden. Ulf
Gossen Ruda
31-05-2015, 08:11
Jag håller nog med stintan, grundinlägget var mest för att starta bråk. När ser vi satirer på tant Batras tal? Vi får nog vänta på det, hon är märkvärdigt tyst i debatten. Öppnar matklykan bara när hon klagar på Löfvén, fö verkar hon sakna visioner helt. Kanske bäst hon är tyst.
CITAT (Aqvakul @ 30-05-2015, 21:16)  Eller.. Sugen på att bli min vän på FB? Tack, men nej tack! Inget negativt om dig men mina FB-vänner består av en ytterst begränsad skara människor från verkliga livet som jag känner mycket väl. Mest familj, faktiskt. Gita
CITAT (*Stintan* @ 31-05-2015, 07:20)  Du får ursäkta Gita men jag tror att du startade den här tråden enbart för att provocera. Hur du kan se min kommentar som påhopp är mycket långsökt. Du kanske ska läsa om och läsa rätt. Det var ju enbart ett konstaterande att du gillar en krönika som jag anser är lågt dravel. Visst skoja får man göra men den där krönikan tycker inte jag var skojig alls utan rena mobbingen. Du visste att det skulle komma motreaktioner när du startade tråden, att inte alla skulle hålla med dig. Den enda som hoppat på någon i den här tråden är du som använder dig av en massa invektiv. Stintan, vore det inte klokast om vi lät bli att kommentera varandras inlägg? Sen tycker jag nog att du borde vara intelligent nog för att kunna ta avstånd från texten i fråga utan följande eftersläng till mig "Självklart passar det Gita som handen i handsken med sånt lågt dravel"Det ger en dålig bild av dig! Som sagt jag kommer inte att kommentera dig i annat fall än när du går in i mina trådar med dina elaka små stick. Gita CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2015, 09:11)  Jag håller nog med stintan, grundinlägget var mest för att starta bråk. När ser vi satirer på tant Batras tal? Vi får nog vänta på det, hon är märkvärdigt tyst i debatten. Öppnar matklykan bara när hon klagar på Löfvén, fö verkar hon sakna visioner helt. Kanske bäst hon är tyst. Så du blev provocerad av Erfors text. Bra, det var säkert det han ville med krönikan, eller vad tror du? Gita
Aqvakul
31-05-2015, 08:39
CITAT (malarmaster @ 31-05-2015, 09:02)  Jag har däremot lite svårt att förstå varför relativt ointresserade av politik på odla går in o kommenterar . Bättre då att avstå kommentarer om man inte förstår sakfrågorna. Kan du förklara lite närmare vad och vilka du menar?
*Stintan*
31-05-2015, 09:58
CITAT (Gita @ 31-05-2015, 09:28)  Stintan, vore det inte klokast om vi lät bli att kommentera varandras inlägg?
Sen tycker jag nog att du borde vara intelligent nog för att kunna ta avstånd från texten i fråga utan följande eftersläng till mig "Självklart passar det Gita som handen i handsken med sånt lågt dravel"Det ger en dålig bild av dig!
Som sagt jag kommer inte att kommentera dig i annat fall än när du går in i mina trådar med dina elaka små stick. Gita
Så du blev provocerad av Erfors text. Bra, det var säkert det han ville med krönikan, eller vad tror du? Gita Som sagt läs om och läs rätt. Varför får jag inte anse att krönikan är lågt dravel? Du gillar den, alltså passar den din handske men inte min. Vad är det som är ett elakt stick i det? Om du slutar förutsätta att det finns något elakt i allt jag skriver så behövs det inga överenskommelser mellan oss när det gäller att skriva inlägg.
Gossen Ruda
31-05-2015, 10:49
CITAT (Gita @ 31-05-2015, 09:28)  Stintan, vore det inte klokast om vi lät bli att kommentera varandras inlägg? Så du blev provocerad av Erfors text. Bra, det var säkert det han ville med krönikan, eller vad tror du? Gita Om du hade läst mitt inlägg ordentligt hade du vetat att jag INTE öppnat länken. Dina provokationer biter inte på mig. Jag känner dig vid det här laget. Jag kan rekommendera dig att se upp för fallande hus, särskilt om du har dina röda skor på dig.
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2015, 11:49)  Om du hade läst mitt inlägg ordentligt hade du vetat att jag INTE öppnat länken. Dina provokationer biter inte på mig. Jag känner dig vid det här laget. Jag kan rekommendera dig att se upp för fallande hus, särskilt om du har dina röda skor på dig. Trist, mest för din egen skull så klart. Hade du öppnat och läst krönikan så kanhända du lärt dig något nytt, vem vet? Av någon anledning kommer jag att tänka på den pågående cyklopdebatten och du verkar vara snubblande nära att kunna kategoriseras som just cyklop. Betecknande för cykloper är bl.a att de är enögda, saknar djupseende samt att de definierar en fri debatt som en debatt som är fri från åsikter som inte stämmer med den egna. Ha en bra (och fortsatt enögd?) dag/Gita
Gossen Ruda
01-06-2015, 15:48
CITAT (Gita @ 01-06-2015, 12:16)  Trist, mest för din egen skull så klart. Hade du öppnat och läst krönikan så kanhända du lärt dig något nytt, vem vet?
Av någon anledning kommer jag att tänka på den pågående cyklopdebatten och du verkar vara snubblande nära att kunna kategoriseras som just cyklop. Betecknande för cykloper är bl.a att de är enögda, saknar djupseende samt att de definierar en fri debatt som en debatt som är fri från åsikter som inte stämmer med den egna.
Ha en bra (och fortsatt enögd?) dag/Gita Är det samma Gita som inte gillar personliga påhopp? Vad var detta om inte ett påhopp? Men som sagt, jag känner dig och din giftiga tunga. Bit dig aldrig i tungan, du kan dö av förgiftning. Beträffande enögdhet så är du en de största sådana, du har bara ett högeröga, så vi kanske kan träffas på någon cyklopträff? Jag skall ha med mig en glödande trästav.
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-06-2015, 16:23
Vad ni är trevliga mot varandra igen. Jag tyckte det var lite roligt. Vi alla vet att Gita vill provocera och det lyckas hon alltid. Men alla andra som kan bli så arga, hur var det när alliansen styrde i landet? Letade ni inte efter allt som kunde förnedra dom? Skall det inte vara lika för alla? Jag läste imorse att Löfven skall nu ta pensionspengar för att få ordning på järnvägen, något i stil med detta http://www.sprf.se/nyheter-175.htmlJag förväntade mig mera av Löfven och jag blir rädd hur det blir i framtiden.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2015, 16:48)  Är det samma Gita som inte gillar personliga påhopp? Vad var detta om inte ett påhopp? Men som sagt, jag känner dig och din giftiga tunga. Bit dig aldrig i tungan, du kan dö av förgiftning. Beträffande enögdhet så är du en de största sådana, du har bara ett högeröga, så vi kanske kan träffas på någon cyklopträff? Jag skall ha med mig en glödande trästav. Men puss på dig själv, lilla goseplutt! Gita
Gossen Ruda
01-06-2015, 16:49
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-06-2015, 17:23)  Vad ni är trevliga mot varandra igen. Jag tyckte det var lite roligt. Vi alla vet att Gita vill provocera och det lyckas hon alltid. Men alla andra som kan bli så arga, hur var det när alliansen styrde i landet? Letade ni inte efter allt som kunde förnedra dom? Skall det inte vara lika för alla? Jag läste imorse att Löfven skall nu ta pensionspengar för att få ordning på järnvägen, något i stil med detta http://www.sprf.se/nyheter-175.htmlJag förväntade mig mera av Löfven och jag blir rädd hur det blir i framtiden. Nej, han öppnade för pensionsfonderna att investera i järnvägen men de skulle själva bestämma. Men han kan nog lova stabil ränta på satsade pengar.
01-06-2015, 16:59
Gossen våra pensionsfonderna skall vara för våra pensioner och inget annat. Inte skall man stoppa våra pengar i andra hål för att fixa till dom. Så som Persson gjorde och sen sänker man pensioner
Bengalow
01-06-2015, 17:29
Elisabeth. Våra pensionsfonder är inte en kassakista. Pengarna används aktivt i samhällsutbyggnad, investering i industrin och en massa annat, för att ge den avkastning som behövs inför återbetalning av pensioner. När nu penningmarknad och industrien har gått på pumpen i många år, så minskar pensionen. Det är som räntan på bank. Hur många procent får du på ev. kapital idag? När aktiemarknaden går bra, så blir avkastningen på dina pengar bra. Går den dåligt, så blir det mindre. Du, som har betalt pensionsavgift, är en aktieägare, där dina pengar förvaltas av fonder. Varje pensionfond är självstyrande i val av satsningar/köp. Det kan inte Stefan Löwén styra över - möjligen låna av deras kapital, mot ränta. Förstått? Det är "marknaden" som bestämmer, om din pension går upp eller ner. Inte herr Löwén, mer än indirekt. Om du skall klanka på någon, så bär nog herr Wallenberg en större skuld för det. Deras prognoser är inte så goda som förväntat, vilket drar ner börsen, som du är avhängig av.
*Stintan*
01-06-2015, 17:50
Kan du länka till det du läste i morse Elisabeth. Pensionsfonderna investerar ju pengar hela tiden på olika sätt. Det är ju meningen att de ska ge avkastning men det är ju inte regeringen som bestämmer i vad. Vad jag förstår slöts det nyligen en blocköverskridande överenskommelse gällande pensionerna där den förhatliga bromsen skulle mildras. http://www.dn.se/ekonomi/pensionsbromsen-m...s-besked-i-dag/Detta just för att pensionerna inte ska sänkas såsom de gjort under ett antal år. Hur det ligger till kan du läsa i länken ovan.
01-06-2015, 18:00
Nej Stintan jag vet inte mer om det var GP, GT eller Aftonbladet. Men jag tror att det var Aftonbladet
Huggorm
01-06-2015, 18:19
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-06-2015, 19:00)  Nej Stintan jag vet inte mer om det var GP, GT eller Aftonbladet. Men jag tror att det var Aftonbladet Det var nog i alla tidningar för det bestämdes på sossarnas mässa förra veckan och presenterades på agenda igår kväll. Jag hoppas att pensionsfonderna ser till att få en bra deal om de bestämmer sig för att investera i järnväg för tåg är ju knappast något som ger goda vinster.
Bengalow
01-06-2015, 18:49
Säger en, som jag tror knappast vet vad SJ betyder. Hur många gånger har du åkt med järnväg, huggis? Nåja, du har svarat på det förut, men det finns en helsikes massa människor som är beroende av detta transportmedel, av olika grunder, oftast ekonomiska eller av hälsoskäl. Om det är privat eller statligt ägande/drivande spelar ingen roll, dom är "lika dåliga", på ett eller annat sätt. Kanske det är våra ändrade krav, som sätter minutpassning i fokus? I vilket fall så tror jag som du, att denna enorma apparat aldrig mer kan bli lönsam, men samhällsnyttan är bärande ibland.
Gossen Ruda
01-06-2015, 19:24
Regeringen har inget att säga till om hur SJ sköts, det är ett fristående aktiebolag. Visserligen helägt av staten men med egen ekonomi. Pansionsfonderna skulle i princip låna ut pengar till Trafikverket och givetvis då med god ränta. Lån skall betalas tillbaka.
01-06-2015, 20:00
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2015, 20:24)  Regeringen har inget att säga till om hur SJ sköts, det är ett fristående aktiebolag. Visserligen helägt av staten men med egen ekonomi. Pansionsfonderna skulle i princip låna ut pengar till Trafikverket och givetvis då med god ränta. Lån skall betalas tillbaka. Med samma ränta som persons lån av alla miljarder, varken ränta eller att pengarna kom tillbaka
*Stintan*
01-06-2015, 20:09
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-06-2015, 21:00)  Med samma ränta som persons lån av alla miljarder, varken ränta eller att pengarna kom tillbaka Tror du att du skulle få högre pension om pengarna investerdes i något annat än samhällsnyttan?
Huggorm
01-06-2015, 20:10
CITAT (*Stintan* @ 01-06-2015, 21:09)  Tror du att du skulle få högre pension om pengarna investerdes i något annat än samhällsnyttan? Högre ränta och större risk.
Bengalow
01-06-2015, 20:42
När Socialdemokraterna styrde Sverige, så var risken låg, och räntan hög. Nuförtiden har "marknaden/lobbyister", genom Alliansen, erbjudits plats i regeringsställning, och allt försvinner. Stora tillgångar realiseras bort, så nu finns det knappt något kvar av statens tillgångar, att t.ex. basera lån på, om man nu väljer att öka byggnadsproduktion, investera i upprustning av vägar och övrig infrastruktur. Alliansen sparade inte en endaste krona till detta, utan satte sig ner och räknade ut, att si och så mycket hade man sparat. Baktanken var väl, att det får nästa regering klara av. Kanske därför "komikerns" hustru är så tyst nuförtiden...till skillnad från "Mamma Mu", som låter höra av sig då och då. Enligt SR, så var hon den populäraste oppositionsledaren. Undras varför?
OBS! Till "nuförtiden" räknar jag Carl Bildts förödande regeringsår - grundlaget till Sveriges sämsta ekonomi i modern tid. Då kunde endast socialdemokrater rädda Sverige - med svångrem...Tack Göran Persson!
01-06-2015, 20:51
CITAT (*Stintan* @ 01-06-2015, 21:09)  Tror du att du skulle få högre pension om pengarna investerdes i något annat än samhällsnyttan? Jag vill i alla fall ha min pension kvar. Inte som Person gjorde på nittiotalet och sänkte basbeloppet, men bara för pensionärer så att dom fick sänkt pension. Min svärfar var en inbiten Sosse och försökte alltid att övertyga mig. Men när han en söndag fortsatte och ja frågade vad han tycker om sin sänkt pension då blev det tyst. Jag älskade min svärfar, tyvärr lever han inte längre.
Bengalow
01-06-2015, 20:56
Elisabeth! Läs min föregående insändare, så har du svaret givet. Carl Bildts regering ödelade Sveriges ekonomi, med sådana följder. Det begrep nog din älskade svärfar...
02-06-2015, 09:16
CITAT (Bengalow @ 01-06-2015, 21:56)  Elisabeth! Läs min föregående insändare, så har du svaret givet. Carl Bildts regering ödelade Sveriges ekonomi, med sådana följder. Det begrep nog din älskade svärfar... Bengalow vad min svärfar begrep eller inte har du inte den blekaste aning om så därför tycker jag att du kan behålla dina tykna kommentarer för dig själva. Men du mår tydligen bara bra om du kan vara otrevlig. Det är enklast att alltid bara skyller på andra än att söker felen hos sig själva
Bengalow
02-06-2015, 10:06
Om jag var "tyken" så var det mot Carl Bildt, Elisabeth. Din svärfar var inbiten sosse, och visste nog vems felet var. Otrevlig? Och hur mår du själv, nu när du fått rasa av dig? Jag kan inte se, att jag retat dig på något sätt. Kan du förklara vad du hänger upp dig på?
02-06-2015, 10:26
Bengalow nu får jag erkänna att jag nog läste fel. Men jag måste säga att jag idag igen har en dag som jag ser väldigt dåligt och lite.....
Jag läste "det begrep nog INTE din älskade svärfar" Därav min reaktion. Jag tänkte bara vad hummhumm säger han...... Men nu läste jag rätt.
Gossen Ruda
02-06-2015, 10:42
Elisabeth. Visst är det tråkigt att Persson fick sänka pensionen men alla fick det sämre på olika sätt eftersom han och S tog över ett ekonomiskt råttbo efter Bildt och Vibble. De hade verkligen misskött ekonomin. Visserligen hade finansspekulanter som George Soros en stor del i det hela men orsaken till att dessa kunde lyckas var en dålig ekonomi från början. Sen tog Reinfeldt och Borg över. Återställde de pensionen? Nej, de bara realiserade ut statens tillgångar för att sänka skatterna för de som råkade ha ett jobb.
Bengalow
02-06-2015, 12:09
Tack, Elisabeth, för din rättelse. Nu kom jag på rätt köl igen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|