litengröntumme
30-05-2015, 10:05
Hej!
För några veckor planterade jag sockerärtor i kruka i fönstret.
De har blivit ca 30-40 cm stora. Har två plantor i en ganska stor kruka. Nu när själva sockerärtorna kommer så ser de väldigt konstiga ut på båda plantorna. Som ett sockerlager runt dem. Ser inte så trevligt ut. Vad kan detta bero på? Är det någon virus eller nåt liknande? Jag har haft blomflugor i krukan men behandlat med nematoder.
[attachment=82940:socker_rta2.jpg]
[attachment=82941:socker_rta.jpg]
Tack!
litengröntumme
30-05-2015, 10:19
Vad stora bilderna blev. Hur gör man dem mindre? :S
Hittade nu hur man gör bilderna mindre
Hej
Jag tycker om att den ser ut som vattenkristaller, socker går ut från blad när växter får mycket vatten, växter ska ta ut överskott vatten så bilder kristaller.
vad ska man göra:
- växter behöver inte få mycket vatten.
- man ska ge växter bra ljus under vinter.
- ta bort blad som ser på den här sätt.
H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
31-05-2015, 10:20
Det är ödem, växten har inte kunnat transpirera i så snabb takt som klimatet har krävt = växtceller har sprängts. Detta är inget farligt och du kan fortfarande äta ärtorna + skidan. Vill du minska ner ödemen är det att ge växten bättre odlingsmiljö som gäller (gissar de har det lite för varmt där i fönstret).
litengröntumme
01-06-2015, 14:11
Då ska jag alltså ställa den en bit in i rummet och vattna mindre.
Tack för svaren
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2015, 14:41
Njae det ger nog inte så bra miljö heller de vill ju ha ljus (det blir ofta som natt för växten bara man flyttar den en bit in i rummet) + vara lätt fuktiga men de vill gärna ha det svalare, de brukar trivas bättre ute än inne. (de måste dock avhärdas innan de ställs ut)
kerstin z5-6
01-06-2015, 20:01
Ja ställ ut dem i skugga ev med frostduk över de första dygnen. Inne i rummet dör de bara av utan ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.