Lizzin
Jag och min sambo flyttade in i vårt första hus för ett år sedan, och denna säsong har vi börjat lite smått i trädgården. Vi planterade en tuja smaragd och måbärshäck längs vardera sida utav entrégången till huset. Tidigare var det en stenrabatt där de tidigare ägarna inte hade gjort så mycket.

Nu till min fundering som nybörjare i trädgården. Är lite orolig över att jorden inte är bra. Frågade om råd på blomsterlandet och har försökt söka mig till information, men det är väldigt svårt att förstå sig på allt som nybörjare. Rådet vi fick utav tjejen på blomsterlandet var att blanda ut jorden med 1 säck planteringsjord och 1 säck kogödsel för måbären, och 1 säck torvmull för tujan. Tidigare var det sandjord under och lerjord (antar jag?) över.

Nu när jag vattnar tycker jag att det tar tid innan vattnet sjunker ner och efteråt blir det som en blank hinna över jorden. Bildas som en kaka ovanpå jorden kan man säga. Är detta ett tecken på att jorden är för lerig? Kan sanden som blandades ut med allt gjort jorden för cementaktig? Har försökt känna på jorden, men vet inte alls hur en bra jord ska kännas? Vore jättetacksam för lite råd, nybörjare som man är smile.gif
Aqvakul
Om du har en näve jord (där du tror att det är den "naturliga") och rullar den mellan händerna, så märker du snart om det är lera eller sand eller "mittimellan". Om det blir en rulle som hänger ihop utan svårighet är det lerigt. "Mittimellan" är förmånligast för de flesta växter. Kraftig lerjord bör aldrig blandas ut med sand, för då blir det "cementliknande", utan med grovt grus/mindre stenar (4-10 mm). Förslagen på inblandning av "påsjord" från plantskolan är helt OK, möjligen hade jag bytt ut plantjorden mot barkmull. mängden per planta beror på hur bra befintlig jord är. Har man mycket lerhaltig jord bör man plantera "högt", så att det bildas en kulle runt plantan, för att dränera av stående vatten vid regn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon