Margaretha
31-05-2015, 21:41
För ett par år sedan satte jag en svarta- en röda- och en vitavinbärsbuske mot en vägg och band upp dem. I fjol bar de alla en hel del bär. I år har den svarta busken massor med kart medan de två andra är i stort sett helt tomma.
Jag förstår ingenting alls. Jag tycker mig minnas att jag såg blommor på alla tidigare i vår. Kan det ha varit brist på insekter, har jag klippt ner dem fel eller har någon en teori? De har samma förutsättningar.
Tacksam för era tankar. Vill undvika att det händer igen.
Margaretha
Hej
Jag tycker om att vi kan inte hjälpa dig utan:
1 vilket zon bor du.
2 om du kan bilda dem o skicka bilder till oss.
3 och ser bra på dem om de har ohyra.
H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2015, 06:17
Jag tror på kylan och bristen på insekter.
Varför klipper du dem då kan det följa med grenar som har anlag. Jag klipper aldrig mina vinbärsbuskar.
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2015, 08:32
Ah såg inte att du klippt, vita vinbär och röda vinbär sätter bär på grenar som är äldre, svarta vinbär kan sätta bär på lite yngre grenar.
*Stintan*
01-06-2015, 21:56
Finns ingen anledning att klippa vinbärsbuskar som bara är ett par år. Tror att klippningen är orsaken.
Gossen Ruda
02-06-2015, 06:17
Grundorsaken är nog i så fall trädgårdsprogram på TV där man klipper i tid och otid utan att tala om att det bästa är att inte klippa alls. Även i tidskrifter är det klippningsraseri ibland.
Margaretha
02-06-2015, 13:14
Tack alla!
Jag har faktiskt inte klippt någonting sedan förförra året, så det är samma grenar som i fjol det handlar om. Jag måste klippa bort en del eftersom det inte får bli buskar av dem i dess rätta bemärkelse. Det finns inte plats utan de spaljeras i stället.
Jag har försökt hålla mig till det som Åsa skriver när jag klippt, att röda och vita sätter bär på äldre kvistar.
Kanske är det kylan och insekterna i alla fall. Snopet. Vi får rikligt med svarta i alla fall.
Margaretha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.