Hej alla,
Jag undrar om det är någon som vet hur man ska sköta om en pipranka (aristolochia durior). Går det bra att odla i kruka exempelvis, Hur fort växer de, och framför allt, var kan man köpa dem. Har inte lyckats hitta någon men skulle vilja ha en på min norrbalkon i sommar.
Tack
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2003, 15:22
I kulturväxtlexikonet vid namnet Aristolochia durior står det fel använt och hänvisning till Aristolochia macrophylla, vilket innebär att det handlar om den vanliga härdiga(zon 5) piprankan som säljs i trädgårdsbutiken som planta.
Denna pipranka brukar mikroförökas i laboratorium p.g.a att den är mycket svårrotad via sticklingar, fröförökning brukar man inte använda. Vid hemodling kan man lyckas med förökning via avläggare.
Den vanliga piprankan borde gå att odla i STOR kruka, jag vet inte hur växten är att odla i kruka men odlar man den i marken verkar den växa ganska sakta de första åren och den verkar ta god tid på sig för att etablera sig.
Om du vill odla pipranka som växt ute enbart på sommaren kanske Aristolochia littoralis , sidenpipranka passar bättre, den går att fröså (frön hittas hos ex. Impecta) denna sort är dock inte härdig i sverige.
En annan härdig pipranka är den koreanska piprankan (A. manchuriensis härdig till zon 4-5) den ska vara mera lättetablerad och mer snabbväxande än A. macrophylla.
Piprankan kan bli 7-8 m hög och klä in stora ytor, balkongen blir nog för trångt för den. Gör sig bäst runt en stor pergola, eller uppe i ett träd.
Annars tål den skugga. Välj något mindre, varför inte en Klematis en mindre sort
Kajsa
Hej igen,
Tack för svaren.
Det verkar som om A. manchuriensis kankse är något att satsa på. Den borde få plats tycker jag. Min balkon är ca 5 X 1.20 meter. Det är det fula räcket runt om som jag vill täcka Så jag tänkte försöka tvinga den till att slingra snarare än att klättra. Klematis är tveksamt om jag kan ha då den riskerar att blåsa sönder, fast jag lyckades rätt bra med svartöga förra sommaren. Norrbalkoner med blåst verkar vara lite knepiga men skam den som ger sig.
Zandra
Alexandra
12-01-2003, 17:26
Pipranka är nog en bra växt, men plantera det inte för nära ett fönster! Det gjorde nämligen jag och den växte som bara den. Varje gång den blommade (blomningstiden är lång! ) var det frömjöl överallt. På trädgårdsmöblerna, fönstren, det regnade in frömjöl i huset när vi öppnade fönstren...till slut så avlägsnade vi denna växt. :Så tänk dig för var du planterar den.
MVH/
Alexandra
Hm... Då kanske man ska fundera på om man inte kan hitta något annat lämpligt. Den kan ju inte hamna längre bort än 1.20 m från fönstret. Fast det där med lång blomningstid låter ju trevligt förstås. Då den kommer att vara i en kruka så kan man ju alltid skänka bort den till någon tomtägare i bekantskapskretsen om det blir för jobbigt.

Zandra
Gossen Ruda
12-01-2003, 19:17
Hur låter pipranka? Har den samma läte som piptobaken?