Palaekman
Jag har köpt några frön som har ganska låg grobarhet, ca 25%, fast tydligen får man nästan 100% grobarhet om man använder tillväxthormon till dem.

Var hittar jag något sådant? Jag har googlat och sökt men finner inget.
jo i ö-bro
Jag tyckte jag läste någonstans att tillväxthormon är förbjudet i Sverige och många EU-länder.

Vad är det för frön det gäller?
Bassam
Hej

låg grobarhet, detta beror på att frö är mycket gamla, det händer också när frö har sjukdom inne. det finns inte som hjälper dem att gro bra, men kan tillbaka till säljare och klaga.

H.Bassam
jo i ö-bro
Nej, det behöver inte vara så. Vissa växter har mycket svårgrodda frön som kräver något mycket speciellt i betingelserna för att någonsin kunna gro. Chilifantaster brukar få använda något slags syra till vissa sorter som "scarification".

Är osäker på om det är samma fenomen som att vissa växters måhända ger många frön men endast ett fåtal fertila (är ett frö inte fertilt borde väl kanske användning av hormon spela någon roll).
Roy Lancaster skrev i Trädgårdens träd" om exempelvis Acer Griseum att den är svår att föröka från frö men han refererar till frön av Acer Griseum som växer i England. Dock oklart om han menade detta specifikt avseende mammas geografiska hemvist eller om de sterila fröna med låg grobarhet var en generell egenskap hos Acer griseum överhuvudtaget.
Palaekman
Fröna var till en mirakelbärbuske samt aloeplanta, jag köpte aldrig något tillväxthormon men har senare hittat var man kunde köpa sådant (geberellinsyra på jalapeno.se).Mirakelbärfrön har ca 25% grobarhet och kan också ta ett tag att gro, aloefröna tar även ca 2-3 månader att börja gro.

Av 10 frön vardera har ingentin grott nu efter 3 månader..
jo i ö-bro
Jag googlade runt men hittade inte att någon av dessa typer som sort eller art har låg grobarhet. Med mirakelbären verkar det som att det skulle vara lätt att så frön men fröna var nästan tvunget vara färska (i princip lägga fröna på jord och täcka lätt när man äter frukten). Själva groddarna ser tydligen ut som små hårstrån och de skulle tydligen helst växa i något rejält genomsläppligt mix exempelvis cocosfiber (skölj den för de kan innehålla salter), bark och perlite.

Aloe verkar också relativt lätt att få att gro om de får varmt och mörkt (exempelvis ovanpå ett kylskåp) men svårigheten verkar vara att få grodden att ta sig då den tydligen ruttnar bort lätt. Vissa verkar köra med att sterilisera såddjorden i ugnen för att minska risk för att svamp ska bildas i den fuktiga jorden under tiden fröet ska gro.

Men det kan diffa rätt rejält mellan den generellt angivna groddtiden och faktiskt utfall på olika fröindivider av samma sort.

Jag tömde krukor som stått ute i tre år utan att annat än småbjörkar och mossa visat sig. Sedan kom det upp blad som jag trodde var någon primula och jag bar dem till woodlandet och där står nu silvermartorn, fel plats men lyser upp lite halvskuggan (och väldigt hög).
Helen i Piteå Zon 5
Hos Garden North hittar du GA3
http://www.gardensnorth.com/site/index.htm

Vill man köpa färdigbehandlade frön kan man göra det hos jelitto

http://jelitto.com/Seed/GOLD+NUGGET+SEED/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon