lönnsirap
02-06-2015, 19:40
Planterade 100 m häggmispelhäck för tre år sedan och gjorde misstaget att inte sätta markduk- eller täckning under. I häcken växer det därför rikligt med gräs, maskrosor och diverse andra ogräs som jag brukar rensa bort två till fyra gånger per säsong. Detta har jag nu tröttnat på.
Finns det någon marktäckare som trivs i relativt torr jord och som snabbt skulle sprida sig och kväva ogräs utan att ta för mycket näring av häcken och på så vis försämra dess tillväxt? Häggmispelns rotskott är välkomna, kan marktäckare hämma uppkomsten av dessa?
Alternativet vore att täcka jorden med gräsklipp, men denna är tyvärr full av maskrosfrön vilket kanske på sikt skulle förvärra situationen.
Tacksam för svar!
Aqvakul
02-06-2015, 19:42
Jag hade rekommenderat täckbark eller egenflisade grenar...
Ingen bra idé med marktäckare jag har däremot ett annat förslag så tagetes i stället de förbättrar jorden också. Jag har testat det i några år på en av mina häckar både på min och grannens sida. Det fungerar bra och är helt arbetsfritt,
Aqvakul
03-06-2015, 00:00
CITAT (fvd @ 02-06-2015, 21:40)

Ingen bra idé med marktäckare jag har däremot ett annat förslag så tagetes i stället de förbättrar jorden också. Jag har testat det i några år på en av mina häckar både på min och grannens sida. Det fungerar bra och är helt arbetsfritt,
Intressant!
Hej
Men kan använda svartplast marktäckare och sen täcka dem med fina stenar.
Obs
Om man behöver plantera gräs över ogräs, behöver täcka mark med svartplast täck sen man ska upphöjd marken 10cm bra jord och plantera gräs, varför för att ogräs ta lång tid för att dö.
H.Bassam
Pauline/Sthlm
04-06-2015, 21:59
Jag gillar inte svart plast.
Inte gillat tagetes heller, inte sått sedan lågstadiet men i år hittat en ren orange o då blev det ändå... Kanske ska sätta dem under häcken?! Växer fint hittills men borde skolas ooooom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.