Rhonda - 51Aussie
Så fort blommorna visar sig på våren kan jag inte låta bli giggle.gif
Jag har lärt mig hur man gör från internet. Det är så kul att hålla på med detta. Väntan sedan på att fröplantorna ska växa till sig o blommar är såååå lång.

Först ut i år är:
Faye Brawner ♂
En rosa namnsort ♀

Bilden visar den lyckade korspollineringen. Maj 2015. Det är inte alltid det blir dugliga frön. Vi får hoppas!
essla
Åhhhh!

Så roligt smile.gif och spännande!
Hoppas det går bra för dig och att du får fram något spännande tummenupp.gif

Jag har också provat, riktigt skoj!
Rhonda - 51Aussie
Jag har hållit på med detta i några år. Det är mest för att se hur blommorna blir eller hur? Är inte plantorna starka då kastar jag dem. Det märks efter ett par år. En av mina korsningar blev 1,5m hög!! Blomman var enkla o ljus tomatröd men plantan fick inte så många blomställningar - då åkte den ut.

Kul att hitta någon som oxå tycker det är kul kompiskram.gif

Bassam
Hej

Det är problem med korsningar , att man vet inte vad ska komma växt, på grund att ärv blandad, så tycker man att köpa färdiga frö, för att man få garanti på vilket växter ska man få från frö, idag finns många forskare som jobba hela tiden för att skaffa fina sorter från korsning, så behöver man inte tappa tiden jobb och pengar.

H.Bassam
Ally
Cool!! Hur många år från pollinering tills du får se hur blommorna ser ut?
Den pollinerad blomman i bilden, kommer du att plantera frön nästa vår, dvs 2016?
Jag såg att du skrev i din pelargonkorsning 2 inlägg att du bor i en lägenhet...
Det måste vara smock fullt med pelargon bebisar (och tonåringar ;-) )

Riktigt häftigt, jag förstår att du har fastnat med hobbyn!!
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Ally @ 07-06-2015, 12:29) *
Cool!! Hur många år från pollinering tills du får se hur blommorna ser ut?
Den pollinerad blomman i bilden, kommer du att plantera frön nästa vår, dvs 2016?
Jag såg att du skrev i din pelargonkorsning 2 inlägg att du bor i en lägenhet...
Det måste vara smock fullt med pelargon bebisar (och tonåringar ;-) )

Riktigt häftigt, jag förstår att du har fastnat med hobbyn!!

Hejhej!
det är liksom att jag "måste" hjälpa dem att para sig giggle.gif Hobby är det nog inte bara ett av mina 2 miljoner intressen. tongue.gif
Jag vet inte när jag ska plantera fröna, förmodligen peg i år sedan får jag ha plantorna under en lågenergilampa hela vintern.

Plantan på inlägg nr 2 är den enda jag har just nu. Jag korspollinerade inget förra året - jag mådde inte så bra då.

Det tar ca 1½ år från pollinering till blomma. Inlägg 2 - de fröna var klara sept 2013 o jag planterade dem jan 2014. Jag brukar räkna från när jag sår fröna. Första året växer dem inte så mycket tycker jag.
Bassam
Hej

Du har tid varför ska du inte pröva?, jag kan säga till dig lycka till.

H.Bassam
Elisabeth-Västkustkolonisten
Aussie jag tycker det låter roligt, fortsätt med det och namnge dina plantor.

Jag samlade ju pelargoner tidigare men nu när vi inte ha stugan kvar så blir det mindre och mindre.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-06-2015, 10:36) *
Aussie jag tycker det låter roligt, fortsätt med det och namnge dina plantor.

Jag samlade ju pelargoner tidigare men nu när vi inte ha stugan kvar så blir det mindre och mindre.

Hej Elisabeth!
jag vet inte varför jag inte namnger dem. Jag hade villa för 6 år sedan o jösses vad pelargoner jag hade då!
Nu bor vi i en 3:a med liten balkong o ingen möjlighet till sval övervintring. Allihopa trängs på fönsterbrädorna men det går bra det också. Jag köper pelargonfröer ibland. mvh Rhonda
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja dom hade alltid den förmåga att föröka sig från år till år.....

Över vintern hade jag dom lite varstans. En del fick åka< hem till min inglasade balkong. En del var i källa<ren i stugan men där var det egentligen för varmt eftersom pannan var där också. En del kom ut i lillstugan och resten var i stugan fördelade på alla fönster.

Hos mig bildar ibland P. Bobberstone fröer och ett år sådde jag några men dom blev precis som moderplantan.
Jag gillade ju alla äggskalspelargoner samt dom med vackra blad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon