Full version: Vad är detta?
Groa
Förlåt, ni är säkert urless på dessa frågor, men skulle gärna få lite hjälp att identifiera en blomma som finns i så gott som alla igenväxta rabatter på tomten vi nyss flyttat till. Jag funderar på revsmörblomma men tycker inte riktigt att bladen stänmer för det?
fvd
Vi blir aldrig "urlessa" på frågor vi tycker att det är kul. Jag vet inte vad de heter men jag betraktar dem som ogräs och tar bort dem. Om det är de jag tror de sitter de ganska löst.
Groa
CITAT (fvd @ 05-06-2015, 14:11) *
Vi blir aldrig "urlessa" på frågor vi tycker att det är kul. Jag vet inte vad de heter men jag betraktar dem som ogräs och tar bort dem. Om det är de jag tror de sitter de ganska löst.

Vilken tur☺ okej då är det bara att rensa bort då!
Lokan
Den heter skelört smile.gif
fvd
Tack Lokan det har jag undrat !
Rhonda - 51Aussie
Skelört. Den gula mjölksaften kan man använda på vårtor.
Groa
Tack för era svar! Jag har en till om ni är sugen?
hattstugan

Vallört! En svår utrotad växt! Men den ska tydligen gå att göra gödselvatten av på samma sätt som man gör med brännässlor!
Groa
CITAT (hattstugan @ 09-06-2015, 21:25) *
Vallört! En svår utrotad växt! Men den ska tydligen gå att göra gödselvatten av på samma sätt som man gör med brännässlor!

Tackar, jag misstänkte det så i väntan på svar förberedde jag faktiskt gödselvattnet☺ den står i ett undanskymt hörn i en bädd så tills dess jag har tid att ta itu med det hörnet får den vara kvar åt tomater och paprika👍 uppländsk vallört om jag inte är helt ute och cyklar? Skall tydligen vara bra för komposten också.
hattstugan

Tror det är uppländsk! Finns många färgvarianter av den!
Allt är väl bra i komposten, men se upp med frö och rotbitar! Har fört en ojämn kamp i 30 år mot vallörten!
lykketone
Om inte jag minns fel så använde man förr roten för att läka sår på får. Vet inte hur de gick till väga dock. Alltså en läkeväxt. smile.gif
Rhonda - 51Aussie
Vallörtsbladen kan man använda på blåmärken. (Det har jag prövat)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon