Jeanette_1
06-06-2015, 06:43
Behöver hjälp att identifiera de här buskarna, misstänker att det är någon slags try.
Vi har en parkliknande trädgård från mitten av 70-talet med flertalet av dessa buskar. Bland annat två "formationer" med tre buskar i vardera placerade symetriskt i trädgården. Därför skulle jag gärna ha kvar dessa men de ser så risiga ut och det kommer inte så mycket nya skott på dem. Kan jag beskära dem på något sätt för att föryngra dem?
[attachment=82995:IMG_2998_1_.JPG]
[attachment=82996:IMG_3001_1_.JPG]
Huggorm
06-06-2015, 08:41
Jag skulle kapa ner hela busken till en decimeters höjd eller något sådant, så kommer den igen från stubben. Om det finns några nya, små skott kan man lämna kvar dom som "dragare". Sedan undrar jag hur mycket näring som finns kvar i jorden, gräsmattan ser ut att klippas extremt kort och det ser ganska torrt och magert ut. Buskarna hade blivit väldigt glada om man tagit bort gräset under dom så de slipper konkurrera, och istället lagt på ett lager gödsel.
Jeanette_1
08-06-2015, 07:16
Tack för svaret!
Ser det ut att vara Try? När är bästa tiden att beskära den?
Hur lång tid tar det innan den ser ut som en buske igen?
Gräsmattan består till stora delar av mossa, vi har inte gjort något åt den ännu då den är drygt 3 000 m2. Kanske får fortsätta vara mossa :-/
Det är dock lerjord och blir rätt blött höst/vår och om det regnar väldigt mycket.
Ska absolut ta och gödsla dem!
Hej
Detta kan beskära under Januari februari eller Juni juli, man kan beskära dem hårt.
H.Bassam
Aqvakul
10-06-2015, 02:34
Tror på try, kanske rosentry (bilderna är lite suddiga). Bästa tiden föryngringsbeskära radikalt är tidig vår, då har växten samlat maximal kraft i rötterna. Men try är en robust buske som säkert klarar en sommarbeskärning också, om du är otålig. Lycka till och glöm inte att röja kring busken och gödsla, gärna med naturgödsel/kompost eller med handelsgödsel plus lite lucker jord, t.ex. barkmull. Vattna rejält och kontinuerligt.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.