Forrest

benved3.jpg

benved4.jpg

Bladen krullar sig och torkar ihop på liknande sätt på en jasminbuske och en benvedsbuske som står intill varandra, vad kan det bero på ?
fvd
Dåligt med vatten eller löss skulle jag tro. Jag skulle rensa ogräs runt buskarna och vattna ordentligt. Dessutom skulle jag klippa dem i första hand ta bort det som är fult. Om du inte har gödslat skulle jag göra det också då får växterna bättre motståndskraft.
Huggorm
De ser faktiskt torra ut men det är ju märkligt med tanke på hur regnigt det har varit
Forrest
Har regnat som bara den så jag tror inte de torkat... misstänker stroller kombi lite...
Huggorm
Ja, då är det ganska sannolikt, den har många äppelträd, häckar och annat på sitt samvete.
Bassam
Hej

stroller kombi gör ingen skada om man använde den på rätt sätt, man ska följa vad de skrev på förpackning, om händer någon ska man tillbaka till affären o göra reklamation.

Obs

1 Se bra på under sidan av blad, kanske du ska hitta någon ohyra. om finns löss kan du borta dem med kraftig stråle. och finns medel mot dem i plantskolor.

Om finns ej löss försöka vattna de bra annars.

Det svamp som attackerar dem den heter ( svartfläcksjuka ), du kan hitta medel mot dom också i plantskola.

2 Det är svårt att bedöma för att vi stor låg bort av patient.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Stroller kombi gör visst det skada. Missbildade blad på buskar och en del träd är ofta skador av stroller kombi som inte bör läggas ut de närmsta meterna till växter. De buskar som brukar få värst missbildningar av bladen ifall man kommer lite för nära med stroller kombi är rosor och syrener.

PS! Det på bilden är inte en jasmin utan en schersmin.
Forrest
Busken på bilden är benved compaktus. Växte så det knakade alldeles illgrön men sedan gulnade den och fick dessa blad. Även de riktigt mörkgröna bladen har krullat sig på vissa ställen. Grannen gödslade gräsmattan alldeles intill med stroller ca 2 veckor sedan.
Gossen Ruda
En fara med stroller är att den är torvbaserad, mao väldigt lätt så det är också lätt att få vindavdrift.
Bassam

Hej

Som jag skrev att Stroller kombi göra skador, när man använder dem på rätt sätt, som till exempel ( avstånd ) av växter om det är fint dag o att om finns Om det statiska vind, annars vi kan prata med miljö verket för att förbjuder sälja den i plantskolor, alla informationen står på förpackning, detta informationer kommer efter flera hundra forskningar.

H.Bassam
Gossen Ruda
Jag märkte nu att min magnolia ser lessen ut på samma sätt. Inget sprutat här men det har kanske varit någon frostnatt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon