Jag köpte för tre veckor sedan 4 Falstaff-rosor som planterats i en helt ny bädd med helt ny jord.
Idag upptäckte jag att samtliga buskar har rosrost vilket är lite jobbigt då jag lagt 1000 spänn på buskarna :-(
Är det möjligt att dom snappat upp rosten i min trädgård på den korta tiden eller har de burit på smittan sedan köpet? Är det grund för reklamation?
Ingen reklamation enligt handelsträdgården eftersom det är luftburna sporer.
Ryck bladen, bespruta och håll tummarna var rådet.
kerstin z5-6
06-06-2015, 14:55
Sannolikheten för att du får reklamera är nog nära noll.Falstaff har god sjukdomsresistens med undantag för mjöldagg och rosrost. Undvik dragiga och torra platser ,plocka angripna blad , vattna hela sommaren.
Hej
Du kan försöka reklamera dåliga företag, som de säljer sjuka växter, och skriva till alla mina kompisar namn på dem, för att vi kan undvika behandla med dem fram tiden, vi förlorar inte bara pengar o arbete, vi har riskerar att de smittade mina älskling växter också.
H.Bassam
I maj har det regnat ovanligt mycket och jag ser nu att det börjar komma mer rosrost än vanligt på rosorna. Det går att spruta rosorna med Kumulus, ett svavel som är bra. Ser också bland mina rosor att svartfläcksjukan kommer nu, samma där som rosrost, att svampen gynnas av en blöt sommar.
Att du får byta rosor för detta tror jag inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.