SebastianJakobsson
Jag har planterat förhållandevis mycket. Först och främst fruktträd men även mycket annat. Fick reda på rotsnurr och vad det kan ge för problem precis. Nu undrar jag:

Jag har sett många exempel med ordentlig rotsnurr som jag planterat med rotsnurr. Då det rör sig om många träd (ca 40 st) så har jag inte koll på precis vilka. Min fråga är ifall jag bör göra något och isåfall vad. Kan det vara en idé att gå med en spade och göra 4 snitt ca 2-4 cm in i den ursprungliga krukformationen? Isåfall är det ju lätt gjort?

Vad säger ni?
Huggorm
Jag hade definitivt inte gått med spaden och kapat rötterna. Då är det bättre att gräva upp plantorna och försöka räta ut rötterna och gräva ned dom igen. Det går om de var nyplanterade men om de var etablerade på platsen är det nog bättre att låta dom vara och hoppas på det bästa. Ett och annat träd kanske får problem men de flesta klarar sig säkert.
Bassam
Hej

Det är inte lätt men fungerar ibland, för att för att sug rötter står på utkant av rötter, så man riskera att rötterna kan inte suga vatten o näring som växter behöver, annars behöver man vattna mycket till 4-5 veckor efter vad man gjorde med spade, för att hinner rötter växa sug rötter istället för dem som blev borta, vi gör likadana när vi flyttar växter.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon