janisvikmanis
06-06-2015, 20:18
Det är lite synd att hugga ned den. Att plocka bort ett träd är inte ens 5 min jobb. Men att få ett träd att växa och bli något, tar 20 år eller mer.
Min pappa penslade en ek som mådde lilla för 30 år sedan med äkta tjära. Ingen petroliumprodukt eller så. Men äkta trä-tjära. Nu syns inte ett spår av skadan. Jag skulle vilja testa samma med rönnen. Om det inte redan finns bra geggor att kleta på träden, som någon av er redan provat.
Jag har nyss sågat bort de torra stammarna och grenarna och borstat med kniv och stålborste så rent det går. Vill pensla på något bra och läkande.
Vad skall det vara?
Janis
janis@lettiska.se
:-)
Huggorm
06-06-2015, 20:24
Pensla inte på något, arborister gör inte det längre. Träd klarar sig bättre utan sånt, risken är att man kapslar in svamsporer eller annat och skapar en bra, skyddad livsplats för dom. Att borsta ett träd med stålborste låter inte heller smart, var det levande ved du gjorde det med?
Det du borde göra är istället att ta reda på varför rönnen inte mår bra och åtgärda problemet. Har det grävts i området nyligen? Körts med tunga maskiner nära trädet? Kan grundvattnet ha ändrats? Och är det ett stort träd? Rönn blir inte särskilt gammal, den kanske har ålderdomskrämpor?
Hej
du behöver behandla växter som människor, om finns sår på dem, du kan skrapa bort o rensa med ljummet vatten sen man kan pensla rent sår med T Sprit eller annan alkohol som man har hemma. göra detta flera gångar till såren blir frisk.
H.Bassam
Gossen Ruda
07-06-2015, 13:23
Rönn är väldigt mottaglig för honungsskivling.
Hej
Även om de ( Rönn är väldigt mottaglig för honungsskivling ). vi behöver skydda dem av detta, plus ska bota dem när dem får attack av svampar annars vi behöver inte planterar dem.
H.Bassam
janisvikmanis
07-06-2015, 22:08
[attachment=83015:Piladzis...ashinaam.jpg]Vad roligt! Flera svar. Bassam har jag fått goda råd av förut. Kul att Du hänger med fortfarande, Bassam.
Ah…rönnen har nog stått där i >20 år. Inget speciellt har hänt den. Jag bara tänkte mig titta på den när det stormade så väldigt, för några dagar sedan. Stora torra vedstycken fanns. Motorsågen gjorde sitt och ni ser snittytorna. T-sprit, säger Du, Bassam. OK. Det verkar vettigt Huggormen, att man inte skall pensla på gegga, som inkaplsar allt möjligt. Jag har ibland sett en och annan snok i trädgården, förresten. Fast igelkotten gör nog slut på den, gissar jag.
Jag putsade först med stålborste. Sedan med vass kniv. Men passade mig för att komma fram till veden. Barken ser ni, har skalat sig. Jag har inte tittat till rönnen på >20 år, tror jag. Så den är nog gammal, gissar jag. Ålderskrämpr. Fast det är ju trevlig. Den han gärna få hänga med ett tag till, tycker jag.
Tack, Bassam för tipsen med någon droppe diesel i myrstackarna. Har icke testat det ännu. Nu provar jag med cayenpeppar. Det var billigare än myrgift. En jätteburk för 40 kr, istället för myrgift för 80 kr. Myrorna tycks inte trivas med cayenpeppar. Ha! Fast jag pudrar på myrorna när det är torrt ute.
Gossen Ruda
08-06-2015, 05:30
Svårt angrepp av någon rötsvamp, kanske honungsskivling. Är det den kan man hitta dess vävnadssträngar under lös bark. Ser ut som ett nätverk av tunna platta lakritsband. Du kan i alla fall göra vad du vill med rönnen, följa Bassams "råd" eller göra ingenting, det är kört för den.
Hej
Jag är inte mot dig, men vi försöker hjälpa människor som tycker sina växter, jag ska bjuder till texten vad som bjuder på odla:
Honungsskivling
Agneta Holmgren
Hej, är fundersam hur jag kommer tillrätta med honungsskivling vilket jag tror detta är (se bilden). Har en stubbe från en lönn som sågades ned för ca 6 år sedan och det ha bildats svampar runt om veden på stubben. Förstår att den är i nedbrytningsfas och svampen även finns på den forna lönnens rötter.
Har en häggmispelhäck i direkt anslutning till honungsskivlingen och stubben. Min fråga: hur gör jag nu? skall jag ta bort ett lager av gräsmattan så att mycelet försvinner och jag förstår att stubben måste bort? Svampen har funnits sedan vi tog ned lönnen och blivit fler för varje år.
/Agneta
Odla Svarar:
Hej!
Ja, det ser ut att vara honungsskivling. Svampen lever saprofytiskt på död ved, men kan också parasitiskt leva på levande träd.
Du har rätt i att det är stubben som bryts ner av svamparna och det bästa vore om du kan få bort stubben och så mycket som möjligt av svampmycelier.
Det kan dock vara svårt att få bort allt myceliet i efterskott, man skulle behövt ta bort stubben direkt när man fällde lönnen. Men det är inte nödvändigtvis så att svampen går på frisk ved som väl häcken har, så det återstår att se.
Du kan också pröva att vattna med Atamon-vatten (konserveringsmedel!) efter att ni har tagit bort stubben.
Med vänlig hälsning Sylvia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.