Soulius
06-06-2015, 21:50
På bara något dygn har en av bokplantorna i vår bokhäck (drygt tre år gammal) drabbats av något som gjort en mängd löv röda eller bruna. Angreppet börjar i kanterna av lövet och verkar äta sig inåt mot mittnerven. Sedan verkar de vissna snabbt...
Vad kan detta vara? Gift från förbipasserande traktorer som besprutar åkrar? Svampangrepp? Löss (ser inte alls så ut)? Något annat skadedjur?
Problem med bokhäck
Huggorm
06-06-2015, 22:00
Jag har aldrig sett något liknande på bok, de brukar klara sig väldigt bra från angrepp på löven. Men om du har en åker alldeles intill som sprutas med någon form av roundup kan det säkert förklara problemen.
Hej
( bara något dygn har en av bokplantorna i vår bokhäck), det händer när svampen attackerar rötter, så om du använde ogräs bekämpning, behöver du ta bort den här växter annars den ska smitta andra växter.. eller du kan isolera den o försöker behandla den på ta bort skadad blad och minska vatten med vattnar på vatten som blandad med Atamon ( en msk Atamon till en liter vatten).
H.Bassam
Gossen Ruda
08-06-2015, 19:31
Jag märkte nu att min magnolia ser lessen ut på samma sätt. Inget sprutat här men det har kanske varit någon frostnatt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.